Elektriske trillinger får samme pris

Du får ikke tre for en, men du trenger iallfall ikke å bekymre deg om prisen når du skal velge mellom de elektriske varebilene Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert.


Bilverden består stort sett av noen få som eier veldig mange. Volkswagen-gruppen (VAG) eier blant annet VW, Audi, Skoda Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini og Bugatti, Fiat-gruppen står bak merker som Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Jeep, Maserati, Lancia og Ram, mens Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen representerer biler fra Renault, Nissan, Mitsubishi, Infiniti, Dacia, Datsun og Lada.

For å spare kostander bygger disse plattformer som bilmodeller på tvers av merkene lages på, og dette har blant annet resultert i de elektriske trillingene Volkswagen e-Up, Skoda Citigo-e iV og Seat Mii electric fra VAG. Tre ulike, men akk så identiske, elbiler.

En annen stor er den franske PSA-gruppen, og denne byr på merkene Peugeot, Citroën, Opel/Vauxhall og DS. I likhet med VAG satser også PSA friskt på helelektriske biler, og de nøyer seg ikke kun med personbiler.

PSA vil også at de profesjonelle håndverkerne tar spranget over til den elektriske tidsalderen, og har på gang tre nye varebiler som de har stor tro på. Og i likhet med de kompakte trillingene fra VAG er dette tre ganske så identiske biler, men PSA gjør ikke som VAG som skiller sine trillinger på pris.

Den kommende Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert får eksakt den samme utgangsprisen ‒ 379.900 kroner.

Den prisen skal sammen med en rekkevidde opp mot 330 kilometer, hurtiglading på 100 kW, tre forskjellige lengdeversjoner, hengerfeste og grei plass for nyttelasten åpne for at næringsdrivende også skal velge utslippsfrie varebiler.

‒ Når leveringene av Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert starter denne høsten blir det de første varebilene i klassen med en rekkevidde og ladehastighet som gjør at kunder endelig kan velge helelektrisk, uten å måtte inngå kompromisser, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSA varebil hos Bertel O. Steen.

Bilene blir tilgjengelig med to forskjellige batteripakker, en på 50 kWh som har en rekkevidde på 230 kilometer og en på 75 kWh som skal klare 330 kilometer. Samtlige har en elmotor som byr på 136 hestekrefter og 260 Nm.

PSA varebil har utstyrt bilene med det samme utstyrsnivået som det selges mest av for utgavene med forbrenningsmotor, og disse er kalt Citroën ë-Jumpy Proff, Opel Vivaro-e Elite og Peugeot e-Expert Mester.

Her er prisene:

  • L2 50 KWh: 379.900 kr
  • L2 75 KWh: 419.900 kr
  • L3 50 KWh: 391.900 kr
  • L3 75 KWh: 431.900 kr

Med offentliggjøring av prisene er også salget formelt i gang, og PSA Norge sier at de første bilene leveres til høsten.

PSA-gruppen har også på gang trilling-utgaver for storfamiliene som byr på opptil ni seter, nemlig Opel Zafira-e Life, Citroën ë-Spacetourer og Peugeot e-Traveller. Også disse kommer i tre lengdeversjoner, og med det samme elektriske drivverket som de tre varebilene har.

Her er ikke prisene satt ennå, men vi kan vel forvente oss en ganske så enkelt prisstruktur også rundt de tre ganske så like flerbruks-søstrene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter