Audi Q4 e-tron, Nio ES8, Lynk & Co 01 og Toyota Mirai har nå gått gjennom den europeiske krasjtesten, og den elektriske kvartetten oppnådde 5 stjerner.
Med inntoget av utslippsfrie biler dukker det stadig opp nye modeller, og det er ikke lenger så enkelt å holde tritt med hva som faktisk er på markedet.
Audi har en ny slik, nemlig Q4 e-tron, en helelektrisk SUV som går rett inn i det brennhete C-segmentet. Ettersom den større og dermed dyrere Audi e-tron faktisk ble Norges mest solgte bilmodell i fjor, er det all grunn til å tro at Audi Norge her sitter på en ny bestselger.
-->
En konkurrent kan bli Nio ES8, som nå har kurs for Europa. Dette er ikke bare en ny modell, men også et nytt merke. Nio er et kinesisk merke med store ambisjoner, og den første internasjonale lasten med ES8 forlot havnen i Shanghai i juli. Endestasjon? Norge, selvsagt.
Et annet litt ukjent merke som er «made in China» er Lynk & Co, et nytt merke som blant annet Volvo Cars og Geely-gruppen står bak. Også Lynk er på vei til Europa, og den første modellen blir ladehybriden 01 som er en søster av selveste Volvo XC40.
Hydrogenbiler er mildt sagt ganske så sjeldne, men det finnes noen slike modeller. Toyota har en, Mirai, som allerede befinner seg i 2. generasjonen. Den utslippsfrie modellen er også tilgjengelig i Norge, så denne er allerede godt etablert her i Europa.
Felles for disse fire kanskje litt ukjente og elektrifiserte modellene er at de nå har gått gjennom testkverna til Euro NCAP. De er altså kollisjonstestet sammen med nye Subaru Outback, noe som er så uvanlig som en ikke-elektrifisert nybil.
Og ingen fare, de er alle sikre som banken.
‒ Denne testrunden framhever retningen som bilteknologien beveger seg i, sier generalsekretær Michiel van Ratingen.
‒ Alle bilene unntatt en er elektrifisert på en eller annen måte. Men bilene har også noen av de aller siste aktive sikkerhetsteknologiene, og dette er også en del av en trend som har pågått en stund. Dette vil fortsette, og sørger for å redde liv på Europas veier. Produsentene av disse bilene ber deg ikke velge mellom å redde planeten eller redde familien din ‒ et valg du heller ikke bør få!
Ingen forventet at Audi Q4 e-tron skulle gjøre det dårligere enn Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq i Euro NCAP, to elbiler som tidligere har hanket inn 5 stjerner og som er basert på MEB-plattformen i likhet med Q4.
Nå imponerte faktisk ikke den nye elbilen til Audi like mye som nykommeren Lynk & Co, men med 93 prosent i voksenbeskyttelse, 89 prosent i barnebeskyttelse, 66 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 80 prosent i førerassistenter holdt det til 5 stjerner med god klaring.
Her testet Audi Q4 e-tron:
Lynk & Co drar med seg en gedigen fordel, nemlig at den deler mange løsninger med Volvo XC40. Og som kjent lager svenskene svært så sikre biler, og Lynk & Co 01 imponerte da også under Euro NCAP-testen.
Den oppnådde 96 prosent i voksenbeskyttelse, 87 prosent i barnebeskyttelse, 71 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 81 prosent i førerassistenter.
96 prosent i beskyttelse av de voksne i bilen er faktisk ny rekord etter at Euro NCAP la om testene i fjor, så vi kan trygt slå fast at Lynk & Co 01 er en sikker bil.
Her krasjer Euro NCAP 01-modellen:
Mange venter nok spent på Nio ES8, og de trenger ikke å bekymre seg over sikkerheten. Hadde det faktisk ikke vært for Subaru Outback som vi kommer til hadde ES8 satt ny rekord i førerassistent-kategorien, for der oppnådde den fantastiske 92 prosent. Og den kan uansett skryte av at den er best av alle elbilene i den kategorien.
Nio ES8 oppnådde 82 prosent i voksenbeskyttelse, 84 prosent i barnebeskyttelse, 72 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og altså 92 prosent i førerassistenter.
Slik ser det ut når Euro NCAP sjekker ut kvaliteten på ES8:
Toyota Mirai ble introdusert allerede i 2014, og kom i 2. generasjon i fjor.
Noen påstår at hydrogenbiler kan være skumle å krasje med, noe Euro NCAP sjekket nøye. Etter de voldsomme testene holdt de nemlig øye med om det var fare for brann eller eksplosjoner, men ikke uventet fant Euro NCAP ut at den var helt trygg selv etter de store påkjenningene.
Så i likhet med de tre andre nevnte vanket det 5 stjerner også på hydrogenbilen.
Toyota Mirai scoret 88 prosent i voksenbeskyttelse, 85 prosent i barnebeskyttelse, 80 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 82 prosent i førerassistenter. En svært jevn score der altså.
Her kan du se bilen som ikke tok fyr:
Den femte nye bilen som ble testet var altså Subaru Outback, som kom i 6. generasjon i fjor.
I likhet med Nio ES8 kan også Outback oppdage om føreren er sliten eller svekket via øye-overvåkning, og systemet kan ta over styringen. Disse er to av de første bilene med et slik system, noe som også kommer fram av scoren.
Nye Outback oppnådde 88 prosent i voksenbeskyttelse, 89 prosent i barnebeskyttelse, 84 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og fantastiske 95 prosent og ny rekord for førerassistenter.
Belønningen er selvskrevne 5 stjerner, og her kan du se hvordan Outback oppnådde det:
Til slutt testet også Euro NCAP Fords Kuga PHEV-versjon, og denne deler selvsagt rangeringen på 5 stjerner med 2019-versjonen med kun forbrenningsmotor som er testet tidligere.
Slik gikk det for seg da Kugas ladehybrid fikk kjørt seg:
Les også: