- Annonse -
HjemElbilerEndelig nærmer Skoda Enyaq Coupé seg

Endelig nærmer Skoda Enyaq Coupé seg

Tre år etter at Norge fikk besøk av den elegante elbilen Skoda Vision E, nærmer produksjonsmodellen som heter Skoda Enyaq Coupé seg endelig.

Under Arendalsuka i august 2018 handlet det ikke bare om politikk og store framtidige visjoner. Det handlet også om en konkret visjon fra bilmerket Skoda. Et elbil-konsept kalt Vision E.

- Annonse -

Det var minst like stor interesse for konseptet som det var for politikerne, for dette skulle ikke kun bli en moderne elbil. Nei, her var det SUV-egenskaper, firehjulsdrift og en rekkevidde på 500 kilometer.

Og ikke minst var det smekre linjer. Skoda hadde nemlig gått for et coupédesign, og forventingene skjøt rett til himmels.

Året etter ble det åpnet for bestillinger, og for ett år siden fikk den nye elbilmodellen endelig sin verdenspremiere.

Bilen het da Skoda Enyaq iV, og det var ikke bare navnet som var nytt. Det sportslige coupédesignet var også erstattet, og bilen hadde nå et mer klassisk SUV-design uten et tak som bøyer seg ned mot hekken.

- Annonse -

Men Skoda har hele veien lovet at det også skal komme en coupéutgave av Enyaq, og ett år etter verdenspremieren på Enyaq iV viser de nå fram denne utgaven.

Riktignok med kamuflasjedrakt, men både navnet og de store linjene bekrefter at denne følger opp konseptet Vision E. Slik ser nemlig Skoda Enyaq Coupé iV ut:

I tillegg til litt mer sportslige linjer kan også Enyaq Coupé friste med en aerodynamikk som har en luftmotstand på kun 0,247 Cw, og dette bidrar til en oppgitt rekkevidde på over 535 kilometer.

Den bør altså ha egenskaper som gjør den til en liten bestselger.

- Annonse -

– Vi har hatt en knallstart med Skoda Enyaq iV i Norge, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller.

‒ Interessen var enorm lenge før lanseringen, og tilbakemeldingen så langt beviser at Enyaq har levert på det den skal. Nå gleder vi oss til å lansere Enyaq Coupé iV tidlig neste år, en bil vi vet at mange nordmenn har ventet på.

Som Meiner sier kommer denne altså tidlig i 2022, og Skoda knaller like godt til med tre kraftpakker rett ut av startblokkene: Enyaq Coupé iV 60 og Enyaq Coupé iV 80 har begge bakhjulsdrift, mens Enyaq Coupé iV 80x har en x i navnet og dermed firehjulsdrift.

60-utgaven er utstyrt med et batteri på 58 kWh og har en elmotor som leverer 180 hestekrefter, mens storesøsteren 80 kan by på et 77 kWh batteri som gir over 535 WLTP-kilometer og en elmotor på 204 hk. Dette blir altså den som får aller lengst rekkevidde i Enyaq-familien.

Det foreløpige flaggskipet er altså 80x, og her sørger en elmotor foran for ytterligere 109 hk. Totalt er systemeffekten til 80x på 265 hk.

Enyaq Coupé får også panoramasoltak som standard, og grunnet det nye designet er bilen faktisk bittelitt større enn Enyaq iV. Lengden er 4,653 meter og høyden er 1,617 meter ‒ mer eksakt fire mm lenger og én mm høyere enn Enyaq iV.

Skoda Norge opplyser at de kommer med mer informasjon om lanseringen og prisene etter hvert som verdenspremieren nærmer seg, for dette er bare en sniktitt på hva som kommer.

Det tsjekkiske merket har flere nyheter rundt Enyaq. De første bilene med fronten kalt Crystal Face er nemlig sendt til Norge, og her er den tradisjonelle grillen er byttet ut med lysende dioder. Disse skal lyse opp fronten og gi et helt spesielt og iøynefallende uttrykk.

Skoda forklarer at de lysende spilene i grillen er en hyllest til tsjekkisk krystallkunst, noe som er en stor del av landets kulturhistorie.

– Crystal Face er et tilvalgselement som er nyskapende og som vi vet at mange har latt seg fenge av, og det er derfor gledelig at de første bilene med dette utstyret nå er på norsk jord. Enyaq iV har i utgangspunktet et distinkt og sportslig uttrykk, men med den lysende grillen forsterkes dette uttrykket ytterligere. Det faktumet at det er en hyllest til den tsjekkiske krystallkunsten gjør det også litt ekstra spesielt, sier Meiner.

En annen hyllest er altså Enyaq Coupé iV, som på sin måte hyller konseptet Vision E.

Den er altså ikke så veldig langt unna nå, og her er noen bilder av den med et kamuflasjedesign:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her