Endelig nærmer Skoda Enyaq Coupé seg

Tre år etter at Norge fikk besøk av den elegante elbilen Skoda Vision E, nærmer produksjonsmodellen som heter Skoda Enyaq Coupé seg endelig.


Under Arendalsuka i august 2018 handlet det ikke bare om politikk og store framtidige visjoner. Det handlet også om en konkret visjon fra bilmerket Skoda. Et elbil-konsept kalt Vision E.

Det var minst like stor interesse for konseptet som det var for politikerne, for dette skulle ikke kun bli en moderne elbil. Nei, her var det SUV-egenskaper, firehjulsdrift og en rekkevidde på 500 kilometer.

Og ikke minst var det smekre linjer. Skoda hadde nemlig gått for et coupédesign, og forventingene skjøt rett til himmels.

Året etter ble det åpnet for bestillinger, og for ett år siden fikk den nye elbilmodellen endelig sin verdenspremiere.

Bilen het da Skoda Enyaq iV, og det var ikke bare navnet som var nytt. Det sportslige coupédesignet var også erstattet, og bilen hadde nå et mer klassisk SUV-design uten et tak som bøyer seg ned mot hekken.

Men Skoda har hele veien lovet at det også skal komme en coupéutgave av Enyaq, og ett år etter verdenspremieren på Enyaq iV viser de nå fram denne utgaven.

Riktignok med kamuflasjedrakt, men både navnet og de store linjene bekrefter at denne følger opp konseptet Vision E. Slik ser nemlig Skoda Enyaq Coupé iV ut:

I tillegg til litt mer sportslige linjer kan også Enyaq Coupé friste med en aerodynamikk som har en luftmotstand på kun 0,247 Cw, og dette bidrar til en oppgitt rekkevidde på over 535 kilometer.

Den bør altså ha egenskaper som gjør den til en liten bestselger.

– Vi har hatt en knallstart med Skoda Enyaq iV i Norge, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller.

‒ Interessen var enorm lenge før lanseringen, og tilbakemeldingen så langt beviser at Enyaq har levert på det den skal. Nå gleder vi oss til å lansere Enyaq Coupé iV tidlig neste år, en bil vi vet at mange nordmenn har ventet på.

Som Meiner sier kommer denne altså tidlig i 2022, og Skoda knaller like godt til med tre kraftpakker rett ut av startblokkene: Enyaq Coupé iV 60 og Enyaq Coupé iV 80 har begge bakhjulsdrift, mens Enyaq Coupé iV 80x har en x i navnet og dermed firehjulsdrift.

60-utgaven er utstyrt med et batteri på 58 kWh og har en elmotor som leverer 180 hestekrefter, mens storesøsteren 80 kan by på et 77 kWh batteri som gir over 535 WLTP-kilometer og en elmotor på 204 hk. Dette blir altså den som får aller lengst rekkevidde i Enyaq-familien.

Det foreløpige flaggskipet er altså 80x, og her sørger en elmotor foran for ytterligere 109 hk. Totalt er systemeffekten til 80x på 265 hk.

Enyaq Coupé får også panoramasoltak som standard, og grunnet det nye designet er bilen faktisk bittelitt større enn Enyaq iV. Lengden er 4,653 meter og høyden er 1,617 meter ‒ mer eksakt fire mm lenger og én mm høyere enn Enyaq iV.

Skoda Norge opplyser at de kommer med mer informasjon om lanseringen og prisene etter hvert som verdenspremieren nærmer seg, for dette er bare en sniktitt på hva som kommer.

Det tsjekkiske merket har flere nyheter rundt Enyaq. De første bilene med fronten kalt Crystal Face er nemlig sendt til Norge, og her er den tradisjonelle grillen er byttet ut med lysende dioder. Disse skal lyse opp fronten og gi et helt spesielt og iøynefallende uttrykk.

Skoda forklarer at de lysende spilene i grillen er en hyllest til tsjekkisk krystallkunst, noe som er en stor del av landets kulturhistorie.

– Crystal Face er et tilvalgselement som er nyskapende og som vi vet at mange har latt seg fenge av, og det er derfor gledelig at de første bilene med dette utstyret nå er på norsk jord. Enyaq iV har i utgangspunktet et distinkt og sportslig uttrykk, men med den lysende grillen forsterkes dette uttrykket ytterligere. Det faktumet at det er en hyllest til den tsjekkiske krystallkunsten gjør det også litt ekstra spesielt, sier Meiner.

En annen hyllest er altså Enyaq Coupé iV, som på sin måte hyller konseptet Vision E.

Den er altså ikke så veldig langt unna nå, og her er noen bilder av den med et kamuflasjedesign:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter