Ok, dette kommer kanskje overraskende på, men elbilene er faktisk noe ganske gamle greier ‒ og ikke noe supernytt som det jo virker som de er.
Porsche er et godt eksempel. Da de endelig kunne lansere den helelektriske Taycan-modellen i 2019 var dette langt fra den første elbilen som Porsche hadde laget.
-->
For da grunnlegger Ferdinand Porsche laget sin aller første bil tilbake i 1898 for merket Egger-Lohner, var dette faktisk en elbil. Tre år senere laget Ferdinand Porsche også en hybrid ‒ ansett som verdens første sådanne.
På samme tid som Porsche hevet sin lønn hos Egger-Lohner utviklet Walter Bersey noen taxier over i London som skulle få kallenavnet hummingbirds ‒ kolibrier.
Originalt het disse Bersey Electric Cab og gikk også under navnet London Electrical Cab, og taxiene var de aller første helelektriske drosjene i London.
Den aller første ble satt i drift i fasjonable Kensington allerede i 1896, men det var ikke rare oppgraderingene fra hestevogn-transporten. For toppfarten lød kun på i underkant av 20 km/t, mens rekkevidden faktisk ikke var så veldig ille ‒ opp mot 90 kilometer.
Ladetiden trengte de ikke å bekymre seg altfor mye om, for taxiene byttet rett og slett batterier når de var tomme.
Året etter hadde London Electrical Cab Company hele 12 Bersey-taxier i drift, og det hevdes at selv prinsen av Wales, mannen som skulle bli kong Edvard VII, også tok en slik kolibri.
På høyden rullet det rundt 75 taxier i London, men eventyret endte like brått som det startet. Det store problemet med elbiler den gang var størrelsen på batteriet, for hjulene og understellet som var langt spinklere enn i dag taklet ikke de mange hundre kilo med batteri og brøt sammen.
I tillegg sørget de hyppige utskiftningene av hjulene og batteriene også for at kostandene skjøt til værs, og i 1899 forsvant de like raskt som de hadde kommet.
Spoler vi 119 år fram, ja, morsomt nok motsatt av 911 ‒ navnet til modellen som gjorde Porsche verdensberømt ‒ er vi i 2018. Da bestemte myndighetene i London seg for at alle taxiene som registreres også må ha mulighet til å kjøre uten lokale utslipp, altså må de enten være hybrider eller rene nullutslippsbiler.
Fire år senere har noen nye typer kolibrier igjen tatt over gatene ‒ nemlig de elektriske fra London Electric Vehicle Company (LEVC). Dette er elektriske versjoner av de berømte svarte drosjene i London, og selskapet bak er velkjent også i Norge.
For LEVC som ble etablert så tidlig som i 1908 er i dag eid av Geely, den kinesiske gruppen som også eier Volvo personbiler, Polestar, Lynk & Co og til og med britiske Lotus.
LEVC har både de tradisjonelle svarte drosjene i form av TX4, men også elektriske i form av hybriden TX som har en elektrisk rekkevidde på langt over 100 kilometer. 40 prosent av de svarte drosjene er elektriske, men enda viktigere ‒ de står nå for flere drosjeturer enn dieselsøstrene.
‒ Vi er vitne til et betydelig vippepunkt i arbeidet mot renere transport, med TX som passerer den dieseldrevne TX4 som det foretrukne drosjen i London. Det er nå mer enn 6.000 TX elektriske drosjer som opererer i hovedstaden, sier Alex Nan, administrerende direktør i LEVC.
‒ Siden LEVC lanserte den revolusjonerende TX-taxien, har den med suksess levert en uovertruffen bærekraftig mobilitetsløsning, perfekt egnet for urbane miljøer. Med hver nye TX på veien forhindrer vi tusenvis av tonn skadelige utslipp, og bidrar til å skape sunnere og lykkeligere byer.
Hvor mye utslipp de sparer London-luften for vet vi også, for de elektriske versjonene har nå tilbakelagt, hold deg fast, 859 millioner kilometer, og det tilsvarer 162.000 tonn med CO2-utslipp for en dieseltaxi.
Sjefene som skjerpet kravene til drosjenæringen er selvsagt fornøyde med den store milepælen.
‒ Det er flott å se at nesten halvparten av hele drosjeflåten nå har nullutslipp, og det er nå flere LEVC TX-drosjer enn noen andre modeller av dieselsvarte drosjer i hovedstaden. Ved siden av reduksjoner i utslipp gir disse moderne kjøretøyene en virkelig behagelig opplevelse for både sjåfør og passasjer, sier Helen Chapman, en direktør hos Transport for London.
‒ Londons drosjesjåfører er med rette stolte over å være i forkant av å rense byens giftige luft. Den trinnvise endringen i drosjeflåten som går mot nullutslipp er en viktig del av den dristige handlingen borgemesteren tar for å håndtere folkehelsekrisen som forårsakes av dødelig forurensning ‒ og for å takle klimakrisen.
Og ikke tro at London-taxiene bare er for London. Nei, de har også bredt seg over deler av Europa og er på plass i over 20 land, og som bildet under viser har de også funnet veien til Norge.
Men de kommer nok aldri til å regjere gatene her, for nordmenn foretrekker vanlige elbiler når de skal ta drosje. Og som kjent fossekallen ‒ vår stolte nasjonalfugl.
Les også: