Elektrisk pickup og SUV med 614 hk

Bollinger har vist fram to nye prototyper av noen særsbøllete elbiler.


Det er fortsatt litt tidlig å sprette Bollinger-champagnen, for
Bollinger Motors er ikke helt klare med sine to første modeller riktig ennå.
Men de nærmer seg.

Og det er kanskje ikke så rart at det tar litt tid, for det
de driver og bygger to ganske så snodige modeller som vi ikke har sett maken
til.

-->
Den ene kan ligne litt både på en Land Rover og en SUV, og de har like godt gitt den et nytt segment ‒ SUT.

Den andre er en diger bølle av en pickup.

Begge to er laget for terrenget, og hvor smart det er
å lage slike biler elektriske blir jo et annet spørsmål. Rekkeviddeangst får
garantert en ny betydning bak rattet på en av disse langt ut i ødemarka.

Ok, så det vi har her er altså to elektriske terrengbiler, den ene som SUV kalt B1 og den andre som pickup kalt B2.

Her er SUV-versjonen:

Begge er basert på plattformen kalt Bollinger Motors Class-3
truck, og følger opp den enda merkeligere SUT-modellen som de viste fram i
2017.

De to nye prototypene deler også det elektriske drivverket, og
som vanlig når amerikanerne skal lage biler satser de på muskler.

Her snakker vi om 614 hestekrefter og et dreiemoment på 905
Nm, 0-96 km/t på 4,5 sekunder og en toppfart på 160 km/t ‒ ikke verst iallfall om
vi tenker på den digre B2.

Kreftene har skutt i været de to siste årene, for opprinnelig
skulle de komme med 360 hk. Vel, vi klager ikke.

Pickupen hører hjemme i klasse 3-truck, noe som betyr at den har en vektgrense på 6.350 kilo ‒ det samme som for eksempel RAM 3500 og Hummer H1.

B2 kan for eksempel dra 2.267 kilo, og er en så diger og
sterk sak at den ikke bør stå tilbake for noen av eksosvariantene av de større
pickupene.

Batteripakken er på hele 120 kWh, og rekkevidden for disse
bøllene er oppgitt til 321 kilometer.

De har selvsagt to elmotorer og dermed firehjulstrekk, er
laget i aluminium, har 50:50-vektfordeling og byr på en bakkeklaring på hele 38
centimeter. Så dette er kanskje ikke bilene for de som har litt korte bein.

Dette er altså noe de kaller beta prototyper, modeller som nærmer
seg preproduksjon ‒ men hvor langt unna de er vet vi faktisk ikke.

Egentlig er det ganske mye som er uklart. Som hvilket utstyr
de kommer med, og ikke minst hva de kommer til å koste.

Men skal vi være helt ærlig har vi vel ikke så mye tro på at
disse noen ganger kommer til Europa, men hjemme i Detroit kan kanskje en SUT kanskje
være en vinner?

Men gå nå ikke tom for strøm i villmarken!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter