Elektrisk Mini har fått bekreftet rekkevidde

Over 40.000 kunder har allerede vist interesse for denkommende Mini Electric, og nå vet de også hvor langt den ruller før den målades.


Det er ikke alltid like enkelt å lage nye modeller, spesielt
når det de skal ha batterielektrisk drift. Det vet vi jo fra Tesla, som har
hatt sine flaskehalser spesielt rundt Model 3.

BMW så raskt at den lille byfavoritten Mini passet
usedvanlig godt som en elbil, og allerede i 2007 begynte de å utvikle en
elektrisk versjon av den kompakte modellen.

-->
Det gikk unna, og allerede året kunne de vise fram en
prototype ‒ altså tre år før BMW selv kom med sin elbil i3.

Men akkurat i3 kompliserte utviklingen, så den elektriske
Mini-modellen ble satt på vent mens elbilen med BMW-logoen ble utviklet.

Og selv om årene gikk forsvant ikke ryktene om en
elbilversjon av Mini, og i 2017 bekreftet endelig BMW at de hadde en slik på
gang.

Mini Electric Concept ble presentert under den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt det året, og nå har utviklingen kommet så langt at en helektrisk modell kalt Mini Cooper SE skal i produksjon i november.

Bilen har selvsagt arvet diverse elektriske komponenter fra i3,
og Mini Cooper SE, eller Mini Electric om du vil, kommer med et batteri på 92
Ah.

Har du dårlig tid ut av lyskrysset fungerer også Mini
Electric ganske så greit, for med sine 184 hestekrefter og 270 Nm fyker den opp
til 60 km/t på 3,9 sekunder. 0-100 km/t er oppgitt til 7,3 sekunder ‒ ikke ille
for en slik bybil.

Toppfarten er satt til 150 km/t, men det holder jo mer enn
nok om du ferdes på norske veier.

Mini har ikke vært snauere enn at de har gitt den lille
elbilen fire kjøremoduser, og den kommer både med en sportsmodus og en ekstra
sparemodus.

Den får selvsagt også en del ny teknologi som de fleste
andre biler i 2019, og kommer blant annet med navigasjon som standard.

Forbruket er oppgitt til mellom 15 og 13,2 kWh per 100
kilometer, og rekkevidden er oppgitt til 235 kilometer. Den kommer også med
hurtiglading på 50 kW, som gjør at den lades opp til 80 prosent på kun 35 minutter.

Den elektriske modellen er basert på 3-dørs versjonen av Mini, og selv med en batteripakke under gulvet veier den kun 135 kilo mer enn Cooper S-versjonen med automatkasse.

Dimensjonene er da også ganske så like. Elbilen har en lengde på 3,845 meter, akselavstand på 2,495 meter og bredden er på 1,727 meter. Den eneste markante forskjellen er høyden, og elbilen måler 1,432 meter i høyden. Dette for å sikre bakkeklaringen under batteriene i gulvet, og dermed er Mini Cooper SE 18 mm høyere.

Og siden Norge er prioritert bør de ikke gå altfor lenge etter dette før de første elektriske Mini-modellene ruller rundt med norske skilt, og prisen starter på 259.900 kroner for den billigste av de tre versjonene som er klar til introduksjonen.

BWM har altså åpnet for reservasjoner, og bilen går inn i produksjon på fabrikken i Oxford i november.

Da har det gått 11 år siden den første prototypen ble vist
fram, så det er helt klart på tide med en elektrisk versjon av den sjarmerende
bybilen nå.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter