Ja, terrengkongen blir elektrisk, og dermed er det også duket for en Norges-spesial.
‒ G-Klasse er ikke bare en luksuriøs terrengbil, men også en ordentlig arbeidsmaskin, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Nye G-klasse er utstyrt med et stort batteri på 116 kWh som åpner for en rekkevidde på 468 kilometer, mens ladingen åpner for en effekt på 200 kW og 10-80 prosent på 32 minutter.
Mercedes sier at den elektriske utgaven overgår den tradisjonelle på noen områder, og har en rammekonstruksjon som er forsterket, uavhengig forhjulsoppheng og en stiv bakaksel som har blitt komplett ombygget.
De elektriske motorene er montert på rammekonstruksjonen.
- Opptil 100 prosent klatreevne på egnede underlag
- Bakkeklaring mellom akslene på minst 250 mm
- Maksimal vadedybde på 850 mm i vann og gjørme
- Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35 grader
- Inn- og utkjøringsvinkler på 32 og 30,7 grader
- Brytevinkel på 20,3 grader
I tillegg kan elektriske G-klasse by på ting som G-Turn, G-Steering og G-Roar, hvor de to førstnevnte spisser snu- og svingegenskapene ytterligere mens sistnevnte selvsagt går på lyden.
Det er også på gang en spesialversjon av G 580 som heter Edition One som kommer i begrenset opplag, og her er det blant annet AMG eksteriør, nattpakke, sorte 20-tommers AMG-felger, soltak og Keyless-Go.
På innsiden har denne Superior Line interiør, Burmester surround sound system, komfortpakke, elektriske seter med massasje, Energizing-pakke samt annet utstyr.
Her er teknisk data:
Og her et bilde av varebilutgaven:
Les også:
- Nytt kinesisk merke klar for Europa
- 130 elbiler skal lades under sykkelritt
- BMW’s nye klasse skal ha lokale batterier