Tyskerne liker oversiktlige systemer, og bilprodusentene er
ikke noe unntak. Men mens Audi, BMW og Volkswagen med sin kommende elbilserie
bruker tall for å rangere størrelsen, benytter Mercedes seg av bokstaver. Stjerne-merket har allerede lansert sin første rene
elbilmodell, og her snakker vi om den tredje bokstaven i alfabetet og dermed også
den tredje største modellen de planlegger i den elektriske EQ-serien ‒ EQC.
ventet stor familieøkelse bare de neste årene. Totalt planlegger Mercedes å
tilby 10 forskjellige EQ-modeller om bare få år, så de har det skikkelig
travelt. Den neste i rekken etter EQC ble vist som et konsept under
fjorårets Genève Motor Show, og en tilnærmet produksjonsmodell ble deretter
vist fram under Frankfurt Motor Show i fjor høst. Og Mercedes har like godt bladd seg nesten bakerst i
alfabetet, for EQ nummer to blir EQV ‒ en flerbruksbil. Bilen er planlagt markedslansert i 2. halvdel av 2020, så
testene begynner nå å nærme seg slutten. Det betyr for Mercedes’ del en tur opp til Nord-Sverige og Arjeplog. Der finner vi et stort vintertestsenter hvor temperaturen på skikkelig kalde dager kan krype under -30 grader. I tillegg til EQV 300 tok Mercedes med seg 30 ingeniører,
elektronikkeksperter og mekanikere, og oppgaven var å finne ut hvordan den
kommende elbilen fungerer under ekstreme vinterforhold.
opptatt av hvordan komponenter, programvare og grensesnitt oppførte seg i streng
kulde. En annen viktig ting er selvsagt det å lade i kulden, og EQV
er utstyrt med hurtiglading som tar den fra 10- til 80 prosent på 45 minutter. Som det hør og bør for en elektrisk MPV i premiumsegmentet
er det selvsagt også mulig å forvarme denne via en app, noe som helt sikkert ble
testet av sjåførene hver morgen. Om EQV er plugget til en ladestasjon brukes
heller ikke strøm fra batteriet til forvarmingen. Og konklusjonen etter vintertesten? Jo, en Mercedes EQV
funker helt bra også ved polarsirkelen vinterstid. ‒ I denne siste vintertesten testet vi alt rundt EQV ‒ og
det fungerte veldig bra. Vi brukte disse omfattende testene til å runde de
siste milepælene før den markedslanseres, sier Benjamin Kaehler, sjef for
eDrive VAN’s hos Mercedes-Benz Vans. ‒ Spesielt med tanke på termisk styring, som er så viktig
for elektriske varebiler, fikk vi innsikt som vil gjøre EQV tryggere og mer
komfortabel.
meter og en som måler 5,37 meter. Den fleksible 6-seteren kan enkelt gjøres om
til både 7-seter og 8-seter. EQV har et batteri som har 90 kWh tilgjengelig, og en foreløpig ubekreftet rekkevidde lyder på rundt 400 kilometer. Elmotoren er plassert fremme så her snakker vi om
forhjulsdrift, og den byr på 204 hestekrefter og et dreiemoment på 362 Nm. Toppfarten er satt til 140 km/t (mulig å få den oppgradert
til 160 km/t), mens bagasjerommet er på over 1.000 liter selv for den korteste
versjonen. Den neste EQ-modellen etter flerbruksbilen er EQA, og den
minste av dem er også opprinnelig planlagt for 2020. Men med korona-pandemien er det meste av framtidige billanseringer
litt usikre, så vi får bare vente og se hva som skjer. Her er flere bilder av Mercedes EQV i vakkert vintervær, pluss noen biler av konseptmodellen som også inkluderer innsiden: Les også: