Nordmenn er verdensmestere til å bruke kort, noe som også gjør at vi snart ikke kjenner igjen de fysiske pengene. Tidligere har for eksempel tall fra Norges Bank vist at i 2019 hadde kontantandelen falt til ørsmå 3 prosent, og siden har for eksempel en kontantfri betalingstjeneste som Vipps bredt om seg.
Fellesnevnerne for kort og Vipps er at det er enkelt og sømløst. Når vi fyller tanken på bensinstasjonen putter vi enkelt og greit kortet inn i automaten, slår koden og fyller det vi trenger av drivstoff.
-->
Men hvorfor gjøre det enkelt, når man kan gjøre det komplisert?
Det spørsmålet passer godt til elbil-ladingen, for i et forsøk på å presse elbilistene over på egne løsninger har ladeoperatørene funnet ut at de vil kjøre egne opplegg. Så nei, her er det ikke en standard som inkluderer den vanlige kortløsningen.
Det er selvsagt unødvendig komplisert, og det finnes heldigvis noen hederlige unntak. For eksempel skal nå Uno-X Mobility sette opp lynladere både i Norge og Danmark, og de har skrotet ting som abonnement, opprettelse av bruker og ladebrikke. Alt elbilistene trenger er et betalingskort.
Og det ser ut til at Uno-X er ganske så samkjørte med elbilistene på dette området, for en ny undersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening viser at kortbetaling står høyt på ønskelisten.
I Elbilisten 2022 hvor hele 16.579 personer har deltatt svarer nemlig 80 prosent at man bør kunne betale med betalingskort direkte på laderen. Det er opp fra 71 prosent i fjorårets tilsvarende undersøkelse.
‒ Dette viser at tross ladebransjens gjentakende påstander om at kortbetaling er fortidens teknologi, er det stadig flere elbilister som vil ha kortbetaling, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Regjeringen jobber nå en ladestrategi, og Elbilforeningen har kommet med følgende innspill:
Den nye nasjonale ladestrategien må inkludere en lovregulering som stiller krav om kontaktløs kortbetaling på alle nye hurtig- og lynladere. Kravet bør gjelde så raskt som mulig.
Det bør også settes en frist for ettermontering av kortbetaling på eksisterende hurtig- og lynladere. Det er rimelig at ladeselskapene får noe mer tid til å innfri kravet på eksisterende infrastruktur.
– Stortinget påpekte i 2021 at det burde være mulig å betale med kort direkte på hurtigladere. Vi forventer at regjeringen står ved dette når strategien skal legges fram senere i år, sier Bu.
– Det har blitt langt flere elbilister det siste året, og dermed er det enda flere som har opplevd hvor komplisert det kan være å lade.
Bu minner om at mange går fra en bensin- eller dieselbil til elbil, og har vært vant til å kunne betale med kort når de fyller drivstoff.
Også i resten av Europa kan det være komplisert å lade opp elbilen, og flere land tar nå grep. Ifølge Elbilforeningen kommer det et krav i Tyskland om lovpålagt kortbetaling i 2023, i EU er det foreslått at kortbetaling skal bli lovpålagt og i Danmark behandles et lovkrav i disse dager.
– Det er gledelig å se at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har sagt at hvis EU vedtar kortbetaling ved ladestasjonen, så vil det også peke retning for Norge, sier generalsekretæren.