I flere år har det vært diskuter behovet for flere ladere rundt om i Norge, og den gode nyheten er at det faktisk stadig dukker opp nye slike. Og det er bra, for vi nærmer oss nå en halv million elbiler med norske skilt.
I takt med at flere og flere merker kommer med nye elbilmodeller har det også kommet til stadig nye lade-tilbydere, og sjekker vi prisoversikten til elbil.no teller vi nå 10 selskaper som tilbyr hurtiglading rundt i Norge.
-->
Riktig så mange har ikke fått en egen plass i en ny kunde-undersøkelse gjennomført av EPSI Rating. De har sammenlignet fem store ladetilbydere, mens resten er puttet inn i en gruppe som kalles øvrige.
De fem lade-tilbyderne er BKK, Circle K, Mer, Recharge og Tesla, mens Øvrige består av tilbydere som Ionity, Kople og Lyse.
EPSI forklarer at det er flere av ladeoperatørene som har tatt initiativ til studien, og at de har i intervjuet nærmere 800 personer som har ladet elbil på en hurtigladestasjon i løpet av det siste året.
De konkluderer med at undersøkelsen viser at ladeopplevelsen jevnt over oppleves som enkel og god.
‒ Det at bransjen selv tar initiativ til å starte opp en undersøkelse for å få bedre innsikt i kundeopplevelsen, er et signal om at ladeoperatørene er opptatt av kundene sine, mener Sindre Brochmann, forretningsutvikler i EPSI Norge.
Et viktig funn i undersøkelsen er at kundene er litt misfornøyd med både antall ladestasjoner og antall ladepunkter på disse.
‒ Kun 36 prosent av ladekundene mener at ladestasjonsnettverket til operatøren er godt nok til at det møter deres ønsker og behov. I tillegg til dette er det en god del ladekunder som opplever at det er for få ladepunkter per stasjon. Operatørenes arbeide med bygge ut ladenettverket vil uten tvil være et viktig element i det å styrke helhetsopplevelsen, sier Brochmann.
EPSI nevner ikke noe om prisstrukturen rundt ladingen, for flere har vært kritiske rundt til dels forvirrende priser når det skal lades. Men de nevner en annen ting som har vært til dels heftig diskutert, nemlig hvor enkelt det er å lade.
For enn så lenge er det ikke like enkelt å lade som å fylle fossilt drivstoff, og EPSI sier at spesielt ferske elbileiere opplever ladeprosessen som annerledes og mindre intuitiv.
‒ Nye ladekunder eller kunder som kun har benyttet hurtigladestasjoner ved et par anledninger uttrykker en tydelig dårligere ladeopplevelse enn de som bruker hurtigladestasjoner ofte, forklarer Brochmann.
Så det er slik som alt annet her i verden. Jo mer erfaring du får rundt et spesifikt felt, jo enklere blir det.
Analyse-gruppen har altså satt fem store ladeoperatører opp mot hverandre, og det er en klar vinner ‒ Tesla.
Undersøkelsen viser at Tesla-kundenes tilfredshet er på ganske så solide 84,6, og det er et lite hav foran neste. Mer, tidligere Grønn Energi, er nest best med 67,6, mens de andre følger relativt tett på.
Alle operatørene utenom Tesla lander på 60-tallet i undersøkelsen.
‒ Tesla-kundene opplever at de har tilgang på et godt utbygd ladenettverk som i tillegg har mange ladepunkter på hver stasjon, sier Brochmann.
EPSI sier at tilbakemeldingene tyder på at det er enkelt å bruke disse stasjonene, og kundene mener dessuten at prisen for å lade på Teslas stasjoner er mer konkurransedyktig enn hva tilfellet er for de øvrige operatørene.
Tesla: 84,6
Bransjesnittet: 70,1
Mer: 67,6
BKK: 67,0
Recharge: 65,0
Øvrige: 64,3
Circle K: 63,1
Mer, som akkurat rapper 2. plassen fra BKK, framstår i undersøkelsen som et selskap som er enkelt å forholde seg til, ladeprosessen er intuitiv og kundene føler de har god kontroll over eget forbruk og utgifter.
Andre nøkkeltall i undersøkelse er at 55 prosent opplever at det ikke er tilstrekkelig med ladestasjoner, 53 prosent har lastet ned leverandørens app, 42 prosent benytter en app ved betaling og 83 prosent opplyser at de har et eget ladepunkt hjemme.
Les også: