Tyskerne har ikke overraskende sin egen «årets bil»-kåring, og heller ikke overraskede handler det mye om tyske biler. Men mer overraskede er det at elbilene nå stakk av med tre av fem priser.
Det finnes ganske mange såkalte COTY-utdelinger ‒ Car of the Year. Den største heter rett og slett COTY, og er den internasjonale versjonen hvor biljournalister over hele verden stemmer på sine favoritter.
Den andre store er ECOTY, hvor E står fort Europa og er dermed den hvor europeiske biljournalister stemmer fram sine favoritter.
-->
Det finnes også nasjonale versjoner, og i Tyskland har de en som heter GCOTY. Ja, G for Germany.
Her består juryen av 18 tyske biljournalister, og jobben er nesten like stor som for de to hovedprisene. For journalistene må også her teste en haug av biler som er kvalifisert, og for 2021-utgaven var dette totalt 72 biler.
Årets kåring var delt opp i fem kategorier, og dermed også fem vinnere. Det er også en hovedpris som årets bil i Tyskland, men denne blir ikke offentliggjort før i november. Den kampen vil stå mellom de de fem kategori-vinnerne som nå er klare.
Og med store tyske merker som Audi, BMW, Mercedes og Volkswagen som satser hardt på nye elbiler, er det kanskje ikke så overraskende at kåringen ble noe dominert av nye helelektriske biler. Men at de skulle grabbe med seg over halvparten av prisene var nok mer uventet.
GCOYT hadde snodig nok plassert den nye Volkswagen ID.3 i kategorien Premium, men forklaringen er at navnet på kategorien er litt misvisende. Her blir nemlig biler som koster mellom 25.000 og 50.000 euro plassert, så den nye Fiat 500e måtte for eksempel konkurrere mot en Range Rover Evoque. To biler vi ikke akkurat betegner som like, verken i form, størrelse eller pris.
Men begge fikk uansett bank av ID.3, den nye elbilen til Volkswagen som nå er sluppet løs på det norske markedet.
De mange tusen nordmennene som har kjøpt eller skal kjøpe en ID.3 kan altså skryte av at den allerede har innkassert en årets bil-pris.
Volkswagen selv kan skryte av to tyske priser.
For i kompaktklassen, eller mer riktig i den kategorien til under 25.000 euro, stakk også den nye generasjonen av Golf av med prisen. Den var altså en av to prisvinnere som ikke var helelektrisk.
‒ Både nye Golf og ID.3 møtte tøff konkurranse, understreker en av jurymedlemmene, Jens Meiners, som også kan fortelle om litt drama bak kulissene.
‒ Å gjennomføre et testprogram har aldri vært mer komplisert, men det var aldri noe tvil om at vi skulle gjennomføre dette. Vi mener at biler fortsatt er viktig, selv under en koronaviruskrise ‒ kanskje til og med viktigere enn noensinne.
Den svenske elbilen Polestar 2 har både fått kritikk og applaus etter at den ble lansert, men de tyske bilekspertene var ganske enige om at denne var den beste i luksusklassen ‒ den med biler over 50.000 euro.
Polestar 2 slo blant annet så forskjellige biler som Aston Martin DBX, BMW X6, Bentley Flying Spur, Ferrari SF90 Stradale og Tesla Model Y på sin ferd mot prisen.
‒ Det har alltid vært vårt mål å introdusere mer enn bare et elektrisk alternativ til markedet; å utvikle en bil som inspirerer kunder med design, innovasjon og ytelse. Vi er stolte av at juryen har anerkjent Polestar 2 på denne måten, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.
Så i likhet med de norske ID.3-kundene kan også de bak rattet på en Polestar 2 skryte av en ganske stor pris i beltet.
En kategori som det skulle mye til at en elbil ikke vant var New Energy, hvor 15 nye elbiler kjempet en intens kamp om tittelen.
Den endte til slutt opp hos lille Honda e, som tross en litt begrenset rekkevidde er en ypperlig liten elbil som passer utmerket på kortere turer. Honda e slo biler som Audi e-tron Sportback, Peugeot e-2008 og Tesla Model Y.
Dette er altså en tysk kåring, og da må de selvsagt også ha en kategori for de mest potente bilene.
Faktisk var Performance-kategorien den med flest kandidater, mer eksakt 22 raske biler. Her gikk faktisk en «uoriginal» bil til topps, nemlig BMW Alpina B3. Dette er en trimmet utgave av 3-serien som kan skryte av ikke færre enn 462 hestekrefter, og imponerte de tyske biljournalistene så mye at de stemte den helt til topps.
Dermed endte det hele med 3-2 til elbilene i GCOYT, og er et signal på at den nye tiden i bilverden allerede er over oss.
Tidligere vinner av årets biler inkluderer Porsche Taycan i 2020 og Jaguar I-Pace i 2019, så at de tyske ekspertene liker elbiler er ikke totalt overraskende.
Les også: