Hvor mye en forbrenningsmotor bråker hører man når en stor motorsykkel dundrer forbi, for en slik hører man på lang avstand.
Motorer puttet ned i et mer lydisolert rom er ikke like brummende, men når gasspedalen trykkes ned, spesielt om det er noe litt større i motorrommet, høres også biler ganske så godt.
For de på sykkelen og i bilen er støyen litt mindre, og dette grunnet hjelmen på hodet og isoleringen i bilen. Men for de i og utenfor en bil er faktisk ikke motorlyden den største lydforurensingen, noe Renault-gruppen vet veldig godt.
Renault melder at 80 prosent av bilens støy genereres av veikontakten, så denne slipper heller ikke elbilene unna.
Og det er mer dårlige nyheter for norske bilister, for jo dårligere underlaget er jo verre blir veistøyen.
All støyen rundt oss er et problem, og ifølge Verdens helseorganisasjon klager 20 millioner europeere på støy og 8 millioner sover dårlig. Det er høye tall.
Renault har selvsagt kjempet mot bilstøyen i mange år, for de er en av elbil-pionerne gjennom Zoe-modellen som kom for 12 år siden. Renault-gruppen har som de andre en egen Noise & Vibration Technology-avdeling, og lederen for denne heter Thomas Antoine.
Han kan nå presentere et prosjekt som har et navn som vi også forbinder med høye lyder, nemlig Apache. Det er som kjent et bråkete kamphelikopter som heter dette, og vi innbiller oss også at om apache-indianerne gikk til angrep var det med høye rop og lyder.
Renault fokuserer på en kjent løsning, nemlig de som øreplugger og hodetelefoner har banet vei for, støyreduksjon ‒ kanskje bedre kjent som noise cancellation.
Og dette er imponerende greier, for slik fungerer det:
Støydempingen aktiveres av lydsensorer plassert rundt kjøretøyet, som lytter til veien og oppdager variasjoner i veistøy. Når dette øker, injiserer sensorene en lydbølge inn i kabinen som jevner ut lydspekteret i kjøretøyet, og fjerner støyen som høres av passasjerene og gjør turen langt mer behagelig.
Man skulle kanskje tro at man nøyer seg med dette, men Renault-gruppen vil ta ting enda lengre.
‒ Apache-programmet er et bevis på vår oppfinnsomhet, sier Thomas Antoine.
‒ Problemet med støy i miljøet er ikke bare et spørsmål om hvilken bil, hvilke dekk? Det handler om hvordan bilen samhandler med omgivelsene.
Navnet Apache skal ikke hylle verken helikoptere eller kamplystne indianere, men står for Appraisal of Pavement Acoustic Characteristics and Energy efficiency, og dette er enkelt forklart som en nålespiss på platespilleren. Foringsrøret analyserer veien slik at det produseres et kart over den akustiske tilstanden til veinettet.
Videre blir dataene samlet og gir en svært presis analyse av veien og støykildene, og dette er selvsagt ekstra viktig om veien er dårlig og generer mye støy.
‒ Det er en teknologi som ikke bare forbedrer akustikken inne i kjøretøyene våre, men som også gjør det mulig for lokale myndigheter å ta mer nøyaktige beslutninger om deres veireparasjonsbudsjetter. Så faktisk er det en vinn-vinn-situasjon for alle, forklarer Thomas Antoine.
Men Renaults ekspertise rekker bare en stykke på veien, så Antoine tok kontakt med Fadila Hrird, en geomatikkstudent som havnet i Renault-gruppen grunnet en masteroppgaven hun skrev.
Hrird bruker et spesifikt program for å lage kart med ulike lag med informasjon, for eksempel nærhet til sensitive steder (skoler, sykehus, aldershjem osv.) for å bestemme graden av innvirkning en vei kan ha på lokale innbyggere, forklarer den franske gruppen.
‒ Vi får en enorm mengde data fra disse sensorene, men da er det et spørsmål om å transformere det til nyttig informasjon, sier Hrird.
‒ For at disse kartene skal være korrelert med veibruk, må vi vite hvor ofte veiene brukes, og det er der vårt partnerskap med Bruitparif kommer veldig godt med.
Tilfeldighetene ville det nemlig slik at dette franske regionale støyobservatoriet så etter mer informasjon om den akustiske tilstanden til veier, og dermed ble Bruitparif raskt en del av støyprosjektet.
Det førte til at et 30-talls kjøretøy utstyrt med Apache-dekselet kjørte på kryss og tvers av regionens veier, og alt dette har ført til interesse fra flere byer i Frankrike og i utlandet. Det lar seg høre!
Faktisk har Apache-programmet også fått en velklingende pris, nemlig den gylden desibel av den franske nasjonale rådgiveren for støy. Sist gang denne gikk til en bilprodusent var i 2001, og da grunnet Renaults Vel Satis.
Neste steg for Apache er kunstig intelligens som skal hjelpe til å analysere en stadig økende mengde data, så vi kan forvente oss stadig nye løsninger som tar den generelle veistøyen ned enda et volumknepp.
Les også: