Denne uka er det klart for sommerens El Prix. Dette er et billøp litt utenom det vanlige, for her konkurrer bilene mot seg selv. Mer eksakt mot sin egen rekkevidde.
Alle elbilene har en WLTP-rekkevidde som blir satt i forbindelse med typegodkjenningen, og det er denne som er regnet som den offisielle rekkevidden som bilmerkene selv oppgir. Og som vi vet er rekkevidde et viktig punkt når folk skal kjøpe ny elbil.
-->
Men alle som kjører en elbil vet at rekkevidden varierer ut fra forholdene, og for eksempel er det ikke uvanlig at rekkevidden går ned med 20 prosent under vinteren når strømforbruket er større enn på sommeren.
Så El Prix skal teste dette, og NAF og magasinet Motor kjører en vintertest og en sommertest hvor de samler opp alle nye elbiler som har kommet på det norske markedet.
Alle bilene kjører den samme ruten i en slags kolonne og i henhold til fartsgrensene, og for å få den praktiske rekkevidden så kjøres disse helt til de er tom for strøm. El Prix har blitt arrangert siden 2020, og før ukens sommertest har NAF sammenlignet snittlengden på nye elbiler. Her er det altså den offisielle WLTP-rekkevidden som er utgangspunktet
Og det er en god nyhet her, for rekkevidden har ikke bare gått litt opp ‒ men økt med over en tredjedel.
‒ Siden vi startet med testene vinteren 2020 har gjennomsnittlig rekkevidde blant elbilnyhetene økt med 130 kilometer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Mer eksakt var denne på 373 kilometer i 2020, og økte til 395 kilometer allerede året etter.
‒ Det store hoppet skjedde i 2022. Da var også gjennomsnittlig rekkevidde blant testbilene 500 kilometer, sier Sødal.
‒ I tillegg til at rekkevidden har økt, er det knapt nok småbiler igjen blant elbilnyhetene. I 2022 og i år er det mellomklasse og familiebiler som dominerer blant elbilene som kommer på markedet, legger han til.
NAF forteller at i 2020 var det småbilene som regjerte, slik som Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf og BMW i3, mens det i ukens test er en rekke romslige familiebiler med god rekkevidde.
‒ Selv om gjennomsnittlig rekkevidde ikke har økt fra i fjor til i år, forventer vi at rekkevidden vil fortsette å øke årene som kommer. Teknologien går fremover og signalene er at det kommer biler med både 800 og 900 kilometer rekkevidde, sier Nils Sødal.
At rekkevidde er viktig for forbrukerne viser også NAFs ferske elbilmonitor, hvor rundt 3 av 10 som eier elbil i dag svarer at rekkevidden på elbilen må være mellom 400 og 500 kilometer for å dekke deres behov i hverdagen.
‒ Det er i dette sjiktet mange elbiler ligger i dag, og det viser at dagens biler tilfredsstiller behovet til elbilistene, mener Sødal.
Logisk nok svarer mange av de som ikke eier elbil at de er usikre på hvor lang rekkevidde elbilen må ha for å dekke deres hverdagsbehov, men som vi kan se over oversikten helt nederst går det også her en slags grense på 500-599 kilometer.
De av de 72 elbilene som NAF testet så langt som har lengst WLTP-rekkevidde er Mercedes-Benz EQS 580 4Matic og Tesla Model 3 Long Range med 614 kilometer. Men av disse to er det kun Teslaen som faktisk bikket 600 kilometer under testen, og denne stoppet faktisk ikke før den hadde rullet imponerende 655 kilometer under sommertesten. Mercedes EQS ga seg etter 596 kilometer da den ble målt i fjor sommer.
De to med kortest WLTP-rekkevidde er Mazda MX-30 og Nissan e-NV200 Evalia som begge har en oppgitt rekkevidde på akkurat 200 kilometer.
Hva er nødvendig sommer- og vinterrekkevidde for deg på bilen i din hverdag?Les også: