Vi må helt tilbake til første halvdel av 1800-tallet for å
finne de første elbilene, og på begynnelsen av 1900-tallet var det like vanlig
å se en elbil som en eksosbil. Blant annet var den aller første bilen Ferdinand Porsche
bygde en elbil, men da oljen ble stadig vanligere og motorveiene ble bygd etter
1. verdenskrig var det slutt for elbilene.
på å lage elbiler, og blant annet kom Volkswagen med sin aller første elbil i
1972. Det er noe å tenke på når du leser at Volkswagen nå kommer med sin «første»
elbil med ID. 3. Men verden var verken da eller i tiårene som fulgte
interessert i slike biler, og vi skal kun ti år tilbake for å finne starten på
den elektriske tidsalderen vi nå befinner oss i. Tilbake i 2009 var elbiler fortsatt et fremmedord. Tesla
hadde riktignok vist seg fram med sin Roadster året før, og Buddy var fortsatt
på scenen med sin lille elektriske kamerat. Men stort sett alle ga blaffen i
elbiler, som var ansett som et nisjeprodukt for spesielt interesserte. Men ikke alle. For i Japan hadde Mitsubishi allerede i 1966(!) begynte å
forske på elektrisk mobilitet, og i 2006 kunne de endelig høste fruktene av
dette. Da kom de første prototypene av en helt ny elbil kalt i-Miev (da skrevet i MiEV), og bilene hadde en rekkevidde på over 100 kilometer og en toppfart på 130 km/t og kunne altså fungere i hverdagen. Disse testbilene fungerte så bra at modellen gikk videre inn i produksjon, og i 2009 ble i-MiEV som Mitsubishi valgte å skrive navnet lansert.
produsenten skremmende forutseende når de beskrev i-Miev: «En pioner som vil åpne døren for de neste 100 årene for bil-samfunnet.» De mente altså at i-Miev skulle innlede en ny æra innen
mobilitet, og jaggu traff de ikke blink med den spådommen. Av pressemeldingen for ganske nøyaktig 10 år siden kan vi også
lese at i-Miev er et resultat av 40 års utvikling, og at de forventet å selge
1.400 slike biler i 2009 til selskaper og statsansatte. For planen var at det
generelle salget først skulle starte i april 2010. Bilen var også ganske så teknologisk avansert, og hentet
blant annet hjem den prestigetunge «Japan Automotive Hall of Fame Car Technology
of the Year award» i 2009.
ble da også bilen som brøytet vei for elbilene i det som skulle bli en elbilnasjon. I 2011 var over halvparten av alle solgte elbiler i Norge
faktisk en Mitsubishi i-Miev, inkludert søstermodellene Peugeot iOn og Citroën
C-Zero som den også kom som. Det ble solgt 2.240 slike i Norge det året, noe
som vitnet om en gryende interesse for elbiler. Og tro ikke at det var grunnet prisen at nordmenn kjøpte
denne. Nei, den kostet intet mindre enn 239.900 kroner da den ble lansert her
hjemme i august 2010. Wow! Totalt er det solgt 3.773 i-Miev i Norge, og den største
kunden er Oslo kommune og hjemmehjelpstjenesten med 300 biler. Men også folk utenfor den norske grensen fikk øynene opp for
elbilen, som faktisk skrev seg inn i Guinness rekord som den første elbilen som
passerte 10.000 solgte eksemplarer. Ikke verst! Og selv om hegemoniet ble kortvarig da andre produsenter kom
med sine elbiler, og at den nå blir erstattet av nye modeller var den en
foregangsbil som få andre. Arven etter den merkelige elbilen lever dog videre, for da Europas
mestselgende ladbare hybrid Outlander PHEV ble lansert i 2013 var det med videreutviklet
teknologi fra i-Miev. Totalt er det solgt 31.000 eksemplarer av i-Miev (og Minicab
Miev), bilen som kan kalles en ekte elektrisk pioner. Les også:
- BMW med noe helt rått
- Slik har aldri en ny modell blitt fotografert
- Volkswagen ID. satte ny elektrisk rekord