En Audi e-tron med rekkevidde på 393 kilometer kan vel neppe klare en 386 kilometers strekning i Alpene? Og hekter man en vogn bakpå må det være komplett umulig? Vel, nei!
Under caravanmessen på Lillestrøm i 2018 kom vi over en svært så smart løsning. Tyske Dethleffs hadde forutsett hvilke utfordringer det er for elbiler å trekke campingvogner, og hadde gjort noe med dette.
For der kunne nemlig vise fram en campingvogn kalt E.Home Coco designet nettopp for elbiler. Eller skal vi si designet som elbiler?
-->
Den lille campingvognen var nemlig utstyrt med to elmotorer og en ganske så diger batteripakke på 80 kWh, og hele ideen var at den skulle hjelpe til når elbilen sliter ‒ som for eksempel i motbakker. Systemet var selvsagt automatisk, så bilføreren fikk ikke plutselig to kjøretøy å håndtere på samme tid.
Og det var ikke det eneste smarte med denne.
Når vognen var hektet av bilen var det bare å fiske opp mobilen og åpne appen, og deretter styre den inn til plassen hvor den skulle plasseres.
Tre år senere har vi helt glemt av Dethleffs og deres selvkjørende campingvogn, men det har ikke BilNorge. Der kan vi nå lese at merket har kjørt en test opp Alpene, så ta gjerne en titt på den saken også.
Vi måtte selvsagt også sjekke dette ut litt nærmere, for det her kan altså være løsningen for campingvogn-folket i framtiden.
Dethleffs har altså kjørt på videre med E.Home siden de besøkte Lillestrøm i 2018, og tidligere i sommer hadde de kommet så langt at de ville sjekke ut prototypen gjennom en skikkelig syretest ‒ Alpene.
Ifølge vognprodusenten hadde de ikke så veldig mange valg når det kom til en elektrisk slepebil, men det fantes iallfall en som burde passe til oppgaven ‒ SUV-modellen Audi e-tron.
Problemet? Vel, strekningen de skulle kjøre startet ved fabrikken til Dethleffs i tyske Isny im Allgäu, videre over Fern-passet, gjennom Innsbruck og Brenner-passet og inn til Italia. Derfra videre til den nordlige delen av Gardasjøen.
Det betyr en masse krevende motbakker, noe forbruket til elbilene ikke er spesielt glade i, og strekningen i seg selv var også en utfordring. 386 kilometer, sju små kilometer kortere enn WLTP-rekkevidden til e-tron. Det kunne vel ikke gå?
Sterk i troen ladet Dethleffs bilen til 96,4 prosent og campingvognen til 99 prosent, og satte i gang den seks timers lange kjøreturen.
‒ Vi er godt forberedt, og har kjørte mange testrunder i forkant. Basert på våre kalkulasjoner og erfaringer, skal dette gå, sa en offensiv Udo Gillich, prosjektleder for E.Home hos ZF, en av partnerne til Dethleffs.
Med tanke på alle svingene og bakkene og krevende fjellpass, klarte de likevel å holde et snitt på 62,3 km/t, noe som betyr at de absolutt ikke lusekjørte for å spare rekkevidde.
Faktisk holdt de en fart mellom 80 og 84 km/t på motorveiene, og da de nådde Fern-passet etter rundt 100 kilometer hadde de 76,7 prosent igjen på campingvognens batteri og 71,2 prosent på det i elbilen.
Neste som ventet var Brenner-passet med en sammenhengende motbakke på 30 kilometer ‒ 200 kilometer unna start og altså med drøyt 180 kilometer fra mål.
Da var statusen enda mer lovende, for begge batteripakkene hadde over 50 prosent igjen.
Men.
Fra Brenner-passet var det sterk motvind, og tvilen kom igjen krypende. Forholdene spilte faktisk så lite på lag at strekningen ned fjellet som jo skulle fylle batteriene takket være regenering funket motsatt. E.Home måtte jobbe enda hardere for å holde det lille toget i gang.
Men med fem mil igjen kunne de endelig slippe skuldrene ned. E.Home hadde da 18 prosent igjen, og e-tron viste over 20 prosent med energi som kunne benyttes.
Etter 6 timer og 12 minutter var de i mål, og Audi e-tron hadde brukt 82 kWh med energi og E.Home 74 kWh. I løpet av turen hadde elbilen regenerert og fylt på 11 kWh med energi og vognen 6 kWh.
‒ Det er utrolig, jublet Rüdiger Freimann, utviklingsleder hos Erwin Hymer Group, en annen samarbeidspartner til Dethleffs.
‒ Vi har jobbet med dette i tre år, og nå får vi beviset på at dette fungerer. Dette er bare eksellent.
Som du kan se av bildene er ikke campingvognen den aller største, men det er en god grunn til dette.
Dethleffs har sett at de få elbilene som faktisk kommer med hengerfeste ikke er godkjent for å dra tungt last, og siden batteripakken selv veier 400 kilo er det derfor en utfordring å komme under 1.800 kilo totaltvekt ‒ som er målet for E.Home.
De få elbilene som er godkjent for hengerfeste kan nemlig stort sett dra mellom 1.200 og 1.800 kilo.
E.Home kan lades hjemme med 7,2 kW, eller på en ladestasjon med 50 kW. Den kan også lades for eksempel på en campingplass via et vanlig 230 volts anlegg og minimum 10 ampere, og da er kapasiteten 2,1 kW.
Det betyr i så fall rundt 50 kWh med energi i løpet av 24 timer, og skal du ikke over noen digre alper så bør det holde mer enn nok til neste dagstur med campingvognen på slep.
Men det er en festbrems med det hele.
Europeiske myndigheter har nemlig ikke tenkt like langt som Dethleffs, så det finnes ikke noen regulativer rundt vogner med egne motorer. Og det kan fort ta litt tid før dette er på plass.
For her er det flere spørsmål som må besvares. Som for eksempel om vekten til drivverket skal regnes med vektkapasiteten til slepebilen, og hvilke førerkort man skal godta.
Den gode nyheten er at tyske myndigheter allerede er på ballen, så det kan komme opp et forslag til regler i EU-kommisjonen allerede i år.
For de mange vogn-entusiastene som snart må over på elbiler håper vi at det løser seg raskt, for det finnes altså en campingvogn som faktisk gir elbilen lengre rekkevidde.
Hvem hadde trodd det?
Les også: