Det er nå 97 år siden Volvo startet å bygge sin første bil, og målet den gang var ganske enkelt å lage en bil som kunne takle de dårlige svenske veiene og ikke minst den iskalde vintertemperaten i det nordiske landet.
Siden har Volvo tenkt sikkerhet rundt alle nye biler de har designer, og det har de tenkt å fortsette med i den nye elbilalderen. Det inkluderer også minstemann i familien, den kommende EX30.
-->
På samme tid som svenskene viste fram det kommende flaggskipet EX90 i Oslo kom også meldingen om at de har på gang en lillesøster i form av EX30, og denne skal få verdenspremiere om tre uker.
Så vi vet altså lite om den kommende urbane SUV-modellen, men som vanlig når det skal introduseres en ny modell kommer det noen drypp.
Og de første dråpene fra Volvo omhandler ikke overraskede sikkerhet, for selv om dette blir en kompakt elbil skal det ikke gå utover sikkerheten.
– Vi har lenge hatt fokus på sikkerhet i bymiljøer der biler deler plass med fotgjengere og syklister, sier Åsa Haglund, leder for Volvos sikkerhetssenter.
‒ Med Volvo EX30 tar vi bysikkerhet til neste nivå, og skaper en liten SUV som er din perfekte følgesvenn for en komfortabel kjøreopplevelse mens den passer på deg og andre mennesker i de travle gatene i moderne byer.
En utfordring i travle byer er myke trafikanter, og spesielt syklister som gjerne kommer raskt forbi en parkert bil. Dette er faktisk en større utfordring enn man skulle tro.
Ifølge Volvo utgjør dørulykker så mye som en femtedel av alle rapporterte sykkelulykker i enkelte byer, mens Cycling UK har rapportert om at 60 personer omkommer eller blir alvorlig skadet av bildører hvert år ‒ bare i Storbritannia.
Det har Volvo løst med en døråpner-varling, som både bruker visuelle og lydsignaler når døren skal åpnes på samme tid som det er forbipasserende syklist eller annen trafikk.
Døråpningsvarselet er en del av svenskenes Safe Space-teknologi som finner veien til den helelektriske Volvo EX30, for de har altså designet denne som en bysikker elbil med teknologi spesielt rettet mot å beskytte mennesker i travle bymiljøer.
Når det gjelder kollisjonssikkerhet arver lillesøster mange av løsningene fra storesøster EX90, og bilen kommer blant annet med et sikkerhetsbur som inkluderer A-, B- og C-stolpene og taket.
I tillegg er både chassiset og sikkerhetsburet satt sammen av ulike former av høyfast stål, som ifølge Volvo tar imot støt fra eventuelle kollisjoner på en effektiv måte. EX30 kommer også med sidekollisjonspute på innsiden av førersetet designet for å redusere hode- og sideskader.
På innsiden kommer EX30 med et nytt avansert førervarslingssystem som standard, og det er også en trøtthetsovervåker som passer på føreren.
Denne har en føler i rattet og en spesiell sensor bak rattet som kjører algoritmer, og her går det unna. Systemet registrer nemlig øye- og ansiktsbevegelser rundt 13 ganger i sekundet. Slik skal en EX30 forstå om føreren er distrahert, søvnig eller på annen måte uoppmerksom ‒ før du selv er klar over det.
EX30 kan også by på en autobremsfunksjon for veikryss, i tillegg til andre aktive sikkerhets- og førerstøttesystemer som skal hjelpe til for å unngå ulykker.
Hva mer en Volvo EX30 kan by på får vi vite de neste ukene, og ikke minst 7. juni når den nye elbilen skal avdukes offisielt.
Les også: