Det skapte store overskrifter da Mercedes viste fram et konsept som skal lede elbilene inn i en ny tidsalder, en slags elbil versjon 2.0.
For med et forbruk på under 10 kW per 100 kilometer og et batteri på rundt 100 kW betyr dette en ting ‒ en rekkevidde på rundt 1.000 kilometer. Det bør i så fall sende ordet rekkeviddeangst inn i listen over uttrykk vi pleide å bruke og ikke trenger lenger.
-->
Men.
Bilhistorien, selv den ferske elbilhistorien, er full av eksempler på bilprodusenter som lover både det ene og det andre, men som ikke leverer når det kommer til stykket. Så folket var med god grunn skeptisk til milslukeren Mercedes-Benz Vision EQXX da tyskerne viste den fram i januar.
Men tyskerne er som kjent grundige, så nå har Mercedes rett og slett testet visjonen i reell trafikk. Målet var å se hvor langt den kun komme i vanlig trafikk før batteriet var tomt.
Og her snakker vi ikke nedoverbakke, medvind og hjemlengsel, for Mercedes satte ruta fra hovedkvarteret i Sindelfingen til selveste rivieraen. Og turen gikk innom de sveitsiske alpene.
Det er selvsagt flere ruter fra Stuttgart til Cassis i nærheten av Marseille, men via hovedveiene er det rundt 1.000 kilometer uavhengig av hvilke veier som velges.
Heller ikke forholdene var på Mercedes’ lag. Det var kaldt, fra 3 til 18 grader, og de traff også på regn, og deler av strekningen foregikk i tillegg på Autobahn. Og som vi vet er ikke strømforbruket til elbilene spesielt glade i høye hastigheter.
Mercedes sier at de lå i 140 km/t på Autobahn, og rett under fartsgrensene langs resten av ruten, og med seg på testen hadde de også eksperter fra tyske TÜV Süd som sannhetsvitner.
Tyskerne var heller ikke interessert å jukse med å sette på noen små felger, for elbilen var utstyrt med 20-tommere. Men det var dog noen spesielle dekk (185/65) med Bridgestone-teknologi som reduserer rullemotstand og vekt med rundt 20 prosent.
Mercedes Vision EQXX har også flere andre fordeler.
Matchvekten er kun på 1.755 kilo, noe som er ganske lett for til en ganske stor elbil. De aerodynamiske egenskapene er også verdensledende, for her snakker vi om en vinddrag-verdi på 0,17 cd.
Vision EQXX er også stappet med en masse ny teknologi, ja, til og med fra formel 1, og den nærmere 5 meter lange elbilen har også et gedigent batteri på rundt 100 kW. Og ja, på toppen har den også solceller som kan sende litt strøm til batteriet.
Mercedes satte av gårde kl. 07, og ferden gikk fra Stuttgart via Gotthard-tunellen, Milano og til slutt ned til Cassis på den franske rivieraen.
12 timer senere passerte de målstreken, og det med masse saft igjen på batteriet.
Stjernemerket forteller at forbruket landet på pene 8,7 kW per 100 mil, og at snittfarten på turen var på 87,4 km/t.
Totalt var strekningen på 1.008 kilometer, og det var nok strøm igjen på batteriet, 15 prosent, til at de kunne ha tilbakelagt ytterligere 140 kilometer.
‒ Vi gjorde det! Kjørte enkelt mer enn 1.000 kilometer på én enkelt batterilading og et forbruk på kun 8,7 kWh/100 km i virkelige trafikkforhold, sier en stolt Ola Källenius, styreleder i Mercedes-gruppen.
‒ Vision EQXX er den mest effektive Mercedesen som noen gang er bygget. Teknologiprogrammet bak markerer en milepæl i utviklingen av elektriske kjøretøy. Det underbygger vårt strategiske mål om å «Lead in Electric».
Et annet styremedlem, Markus Schäfer, mener at effektivitet nå er den nye valutaen for elbiler.
‒ Denne suksessen taler også tydelig for vår nye samarbeidsutviklingsprosess, som inkluderer mange lærdommer fra Mercedes-AMG F1-teamet og deres banebrytende ekspertise innen elektriske drivlinjer. Vision EQXX er resultatet av et omfattende program som blir en blåkopi for framtiden, sier han.
Her er noen fakta om teknologien til Mercedes Vision EQXX:
Mer enn 1.000 km med en enkelt batterilading i ekte hverdagstrafikk.
Effektiviseringstiltak fører til et lavt forbruk på 8,7 kWh per 100 km.
Aerodynamikk og eksteriørdesign muliggjør en referansemotstands-koeffisient på 0,17, noe som har en spesielt positiv effekt på drivstofforbruket ved høye hastigheter på motorveien.
Dekk med betydelig lavere rullemotstand enn klasse A som kreves av EU-dekkmerket og forbedret aerodynamisk geometri, kombinert med lette magnesiumfelger, gir større rekkevidde.
Det radikalt nye drivkonseptet utviklet av Mercedes-Benz oppnår en standardeffektivitet på 95 prosent fra batteri til hjul.
Innovativ passiv drivverkskjøling via en kjøleplate i underkroppen.
Avanserte digitale verktøy muliggjør innovative lette design som øker effektiviteten og rekkevidden.
Ultratynne takpaneler mater batterisystemet og gir opptil 25 km ekstra rekkevidde.