BMW oppdaterer sin flaggskip-SUV

Sjefen i SUV-familien til BMW heter X7, og nå blir den litt nyere.


BMW satser knallhardt på SUV-modeller, og har fylt ut hele sin serie fra 1 til 7 med de litt mer høyreiste modellene. Ja, de har til og med rukket å komme med to helelektriske familiemedlemmer også, iX3 og iX.

Den aller største av de ni SUV-modellene heter X7, og er et 5,15 meter langt flaggskip som entret forhandlerne i 2019. Og ble umiddelbart en suksess.

Tyskerne har til nå solgt rundt 150.000 eksemplarer av den storvokste SUV-modellen, og aller mest populær er den i USA hvor den også blir produsert.

Og som en slags oppvarming til det neste store steget i den viktige 7-serie, den helelektriske i7 som får verdenspremiere 20. april, viser nå BMW fram en oppdatert X7.

Rent designmessig melder BMW at de største endringene er å finne foran og bak på bilen, og den aller største er de delte frontlyktene. De smale horisontale LED-lyselementene er plassert høyere i fronten inneholder posisjonslys, kjørelys og blinklys, mens det er innebygd Matrix LED-enheter i frontspoileren under som kommer til syne når de aktiveres.

Det er også mulig å levere nye X7 med den såkalte «Iconic Glow», hvor nyregrillen lyses opp på en litt diskré måte – både under kjøring og når den er parkert.

Bak har BMW gått for noe de kaller en 3D-skulptur når det kommer til lyktedesignet, og den horisontale kromlisten som binder baklyktene sammen er lukket inn i et glassdeksel.

En annen stor nyhet, bokstavelig talt, er at BMW for aller første gang tilbyr gigantiske 23-tommers hjul rett fra fabrikken for nye X7. Alt skal som kjent være digert i USA.

Til slutt inkluderer den utvendige pakken også et M Sport eksteriørdesign, og denne skal by på enda skarpere linjer enn tidligere.

Og selvsagt er det mulig å få hjelp av BMW Individual om man gjerne vil ha andre farger og enda mer eksklusive materialer. X7 er tross alt et flaggskip.

På innsiden kan BMW rapportere om at den store nyheten er at bilen nå utstyres med BMW Curved Display, kjent blant annet fra den ferske søsteren iX. Ja, den arver også girspaken fra den elektriske søsteren, og nye X7 er også utstyrt med en lyslist i dashbordet.

Denne store SUV-modellen kommer med tre seterader, hvor det midtre som standard har plass til tre personer. Her er det imidlertid mulig å få to individuelle seter, og den midtre raden er også mulig å flytte 14,5 cm i lengderetningen. Og det er selvsagt elektrisk justering og oppvarming for alle seteradene.

Rent praktisk byr nye X7 på 326 liter med bagasjeplass bakerst, men felles 3. seterad ned åpner det seg 722 liter. Om man gjør det samme med 2. seterad, er det et volum på hele 2.120 liter tilgjengelig.

BMW inkluderer mye standardutstyr til X7, og nevner selv ting som luftfjæring, skinnseter, 3-delt panoramasoltak, ambient interiørbelysning, 4-soners klimaanlegg og nøkkelfri betjening.

En ting som ikke er standard, men ganske så kult, er Sky Lounge. Her lyses panoramataket opp med et mønster laget av 15 000 LED-punkter som framstår som en stjernehimmel. Det er også mulig å velge sin egen farge på stjernehimmelen.

Lyden er også ganske himmelsk. BMW X7 kommer som standard med 10 høyttalere, men mange huker nok av for et Harmon Kardon-anlegg med 16 høyttalere. Om det blir for spedt så byr også BMW på et Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System med 20 høyttalere og en effekt på 1.500 watt med 3D-lyd.

Dette er altså en BMW, så da er både kjøreegenskaper og det i motorrommet ganske viktig.

Kjøreegenskapene er ivaretatt av luftfjæringen, og det er også mulig å få denne i kombinasjon med firehjulsstyring og et kamerabasert system som tilpasser demperinnstillingen etter underlaget foran bilen.

Fra start av har BMW klar tre versjoner, xDrive40i, xDrive40d og topputgaven M60i.

Alle tre motorene har mildhybrid-teknologi, hvor en startgenerator er integrert i girkassen og bidrar med en ekstra ytelse på 12 hk og ytterligere dreiemoment. Kreftene blir sendt til underlaget via en 8-trinns Steptronic girkasse og xDrive firehjulsdrift.

Modell:Effekt:Dreiemoment:0-100 km/t:Toppfart:C02-utstlipp:
BMW X7 M60i530 hk750 Nm4,7 sek250 km/t278 – 303 g/km
BMW X7 xDrive40i380 hk520 Nm*5,8 sek210 km/t210 – 240 g/km
BMW X7 xDrive40d352 hk700 Nm*6,1 sek243 km/t200-230 g/km

*+ 20 Nm ekstra ved boost fra 48 V mildhydbridsystemet

Så hva koster moroa?

Jo, et flaggskip signert BMW er selvsagt ikke billig, og startprisen nærmer seg da også halvannen million kroner. Topputgaven bikker til og med 2 millioner kroner.

Modell:Pris:
BMW X7 M60iFra kr. 2.031.600
BMW X7 xDrive40iFra kr. 1.439.800
BMW X7 xDrive40dFra kr. 1.477.600

BMW Norge opplyser at de åpner for bestillinger i mai, mens de første bilene skal rulle ut av den amerikanske fabrikken i august. Europa-lanseringen er satt til september.

Før den tid kan du sjekke ut bilder av det oppgraderte flaggskipet:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter