- Annonse -
HjemElbilerJa, Rimac Nevera med 1.914 hk skal også fungere på snø

Ja, Rimac Nevera med 1.914 hk skal også fungere på snø

Det el-ville merket er opptatt av at Pirellis spesielle vinterdekk også fungerer optimalt på sitt elektriske monster.

Det var et stort problem da Rimac dro med seg beistet Nevera helt opp mot polarsirkelen. Det var for varmt!

- Annonse -

Pirellis Sottozero Centre ligger et lite stykke nord for Piteå, og omtrent på breddegraden til Mosjøen ganske midt i Norge. Ifølge Yr er det vårstemning der nå, og dagtemperaturen ligger godt på den røde siden av skalaen.

Det er et stort problem for en bilprodusent som Rimac, som besøker dette testsenteret utelukkende av en grunn ‒ de vil sjekke hvordan bilene fungerer i ekte nordisk vinterklima.

Heldigvis for den kroatiske produsenten var det en løsning, nemlig å teste om natten. Ifølge Yr kryper temperaturen da godt over på den blå siden, og selv om de ikke får polare temperaturer er det iallfall iskaldt i form at ting fryser til.

Nå er det overraskende at Rimac i hele tatt tar turen til Pirellis kalde testsenter, for dette er et bilmerke som fokuserer på de aller råeste typene ‒ de ultraville sportsbilene. Elektriske, ultraville hyperbiler.

- Annonse -

Faktisk har Rimac gjort det så bra at andre og langt mer etablerte produsenter for lengst har løpt ned dørstokken til grunnlegger Mate Rimac. Det har ført til at både den store Volkswagen-gruppen og Hyundai-gruppen nå er medeiere i Rimac, og den foreløpige siste partneren bør skremme vettet av andre superbil-produsenter.

For Rimac har nemlig slått seg sammen med selveste Bugatti, og sammen skal Bugatti Rimac lage elektriske hyperbiler. Det samarbeidet startet sent i fjor, og det nye selskapet skal åpne et 100.000 kvadratmeter stort senter til neste år. Så hva dette resulterer i blir meget spennende å se.

Grunnen til at Rimac på kun et drøyt tiår har blitt en av de ledende sportsbil-produsentene, er først og fremst det elektriske drivverket. Rimac’s første konsept het C_One (Concept One), og få hadde fått med seg hva Rimac hadde på gang før en viss Richard Hammond testet bilen med 1.224 hk.

Den tidligere Top Gear-profilen er nærmest beryktet for å krasje bilene han prøvekjører, og det gjorde han også med C_One. Hammond dro like godt av veien etter målpassering i et bakkeløp, og bilen rullet ned en lang skåring og brant opp.

- Annonse -

Dermed var Rimac et svindyrt konsept fattigere ‒ men verdensberømt så det holdt.

Det førte også til at de startet opp med sitt andre konsept, C_Two, og det er denne som nå har tatt turen til Nord-Sverige.

De har kommet så langt med konseptet at den har blitt til produksjonsutgaven som de faktisk skal selge, og konseptnavnet er droppet til fordel for Nevera som hyperbilen altså heter.

Ambisjonene er åpenbart at Nevera ikke kun skal være en typisk hyperbil, men også en bil som kan brukes i hverdagen ‒ uansett om den er i varme Midtøsten eller vinterkalde Nord-Sverige.

Normalt skal Nevera være skodd med Michelin Pilot Sport 4S, men heldigvis for Rimac har også Pirelli noen dekk som fungere på superbiler som befinner seg på snødekte veier.

Pirelli P Zero Winter heter disse, og de har fått kjørt seg skikkelig i Nord-Sverige.

‒ For oss var denne testprosessen i kaldt vær en mulighet til å legge de siste 0,1 prosent av polish på Nevera, og sikre at den er perfekt så snart eierne våre begynner å motta dem på bare en et par måneder, sier Mate Rimac, administrerende direktør i Rimac-gruppen.

‒ To uker med temperaturer på rundt -15 og i et ganske krevende testregime, ble valideringsprototypen vår utført 100 prosent. Dermed vet vi at alle våre kjernesystemer kan yte pålitelig selv under ekstreme forhold.

Og det er ikke verst, for dette er altså noe av det mest ekstreme bilverden noensinne har utviklet.

Nevera som er både designet, konstruert og bygget internt hos Rimac Automobili, kommer kun i 150 eksemplarer. Elbilen er utstyrt med et gedigent batteri på 120 kWh, og det elektriske drivverket leverer 1.914 hk og 2.360 Nm med dreiemoment.

Dette sørger for at Nevera kan nå en topphastighet 412 km/t, og 0-100 km/t fyker unna på uvirkelig 1,85 sekunder. Det er raskere enn en formel 1-bil.

0-100 mph, 161 km/t, klokkes på lynraske 4,3 sekunder, så dette er rett og slett et monster av en elbil.

Ja, vi kan til og med si at den blir verdens raskeste produksjonsbil. Intet mindre.

Og nordmenn kan mer enn gjerne kjøpe en, for som vi kan se av videoen kan den til og med danse på klassisk norsk vinterføre.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her