Her oppe i nord er det åpenbart fortsatt en utfordring ved at været og temperaturen styrer veldig mye når det kommer til elbilenes rekkevidde, for selv en test i inngangen til sommeren viser at WLTP-tallet er vanskelig å oppnå.
Det er denne ukens El Prix et godt eksempel på, denne store rekkeviddetesten av nye elbiler. Det var 26 nye elbiler på startstreken, og ifølge NAF og Motor som står bak testen var det kun én som passerte den oppgitte rekkevidde.
NAF er likevel fornøyd, for det var krevende forhold.
‒ Bilene brukte lite strøm til tross for skikkelig vått og kaldt vær. I tillegg lader majoriteten av bilene opp batteriet på en halvtime eller raskere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Årets sommerutgave ble kjørt 5. og 6. juni, og var den femte sommertesten NAF og Motor har gjennomført.
Som testen viste ‒ været spilte ikke på lag med elbilene. Temperaturen lå mellom 2,5 og 13 grader, og det var også kraftig regnvær i store deler av testløypa.
‒ Rekkeviddetap på sommerføre viser at det fortsatt er behov for god forbrukerinformasjon fra bilbransjen for å forberede kjøperne på elbilhverdagen, sier Sødal.
‒ Samtidig viser den lange rekkevidden bilene har fått, at teknologien går fremover og at utvalget av elbiler svarer til folks behov mer og mer.
NAF skryter av jobben bilprodusentene har gjort rundt forbruket, og dette førte tross alt til at de fleste elbilene var ganske nær sin egen oppgitte rekkevidde ‒ de såkalte WLTP-tallene. 10 av bilene var -10 prosent eller mindre unna oppgitt rekkevidde.
‒ Det er ikke bare de store og dyre elbilene som nå leverer godt. Også de rimeligere bilene har lavt forbruk og bra rekkevidde. Det er godt nytt for bilkjøperne, mener Sødal.
Det er litt skuffende å se årets rekkevidder, for ingen biler var i nærheten av 600 kilometer. Den som rullet aller lengst var kanskje litt overraskende nok Renault Scenic E-Tech, som stoppet etter 562,7 kilometer.
Men:
Det var også langt unna oppgitt rekkevidde, for den nye og helelektriske Scenic-modellen som ble testet var -9,50 prosent unna WLTP-tallet. Men det var langt fra det største avviket.
Helt nederst på listen finner vi Seres 5 som stoppet etter 366,9 kilometer, og det var solide -24 prosent unna den oppgitte rekkevidde.
De to som fulgt nærmest er to biler mange har ventet på, Volkswagen ID.7 med -22,70 prosent som rullet 450 kilometer og Volvo EX30 med -20,40 prosent som måtte gi seg etter 375,6 kilometer.
Det hederlige unntaket var Mini Countryman SE All4, som med 428,1 kilometer var den eneste elbilen som passerte WLTP-tallet ‒ og det med 4,20 prosent. Så godt jobbet av BMW og Mini!
Sødal nevnte ladingen, og her hadde størsteparten av testbilene oppgitt 10-80 prosent på en halvtime eller mindre.
‒ Flere budsjettbiler lader nå så raskt at du er ute på veien igjen etter en kort ladepause, sier Sødal.
NAF sier at testen viser at det fortsatt er premiumbilene som leder an i utviklingen, både på rask lading og hvordan bilen navigerer og forbereder seg til lading.
‒ I de siste elbiltestene har vi hatt med biler som har sprengt skalaen for lading. Det skjedde igjen denne gangen, sier Sødal.
‒ Det er også flere og flere biler som gjør at bilens batteri blir varmt til lading og gir sjåføren et godt estimat på hvor mye det er igjen på batteriet dit man har tenkt seg. Dette er jo teknologi som vil finne veien til rimeligere segmenter, som viser at lading er på vei til å bli raskere og enklere og forbrukeren.
Som du kan se under makset Lotus Eletre på hele 343 kW, noe som er imponerende høyt. Men i forhold til WLTP-rekken var det ikke veldig mye positivt, selv om noen klarte seg ganske greit.
Her er topp-5 minst rekkeviddeavvik sammenlignet med WLTP:
Her kan du sjekke hvor langt de 26 elbilene faktisk rullet.
Topp fem i maks ladeeffekt (kilowatt):
- Lotus Eletre – 343 kilowatt
- Porsche Taycan – 324 kilowatt
- Xpeng G6 - 264 kilowatt
- Ioniq5 N - 262 kilowatt
- Kia EV9 - 213 kilowatt
Les resultatene fra ladetesten her.
Les også: