Elbilsalget har faktisk så langt i år en større andel ute i distriktene enn i byene. (Foto: NAF)

Elbil-salget: Bygda slår byen

Nærmere 9 av 10 nye biler som har kommet til ute i distriktene i år er elbiler.


Mars-statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) for nyregistrerte personbiler hadde en litt snodig motsetning.

For en markedsandel på 86,8 prosent er ny rekord for elbiler, noe som betyr at nærmere 9 av 10 nye biler registrert i forrige var helelektriske.

Men på samme tid var det overraskede mange ikke-elbiler inne på topp-20, for de tre Toyota-modellene Yaris, Corolla og Rav4 var alle inne på den listen.

Så da er det vel folk i distriktene som har kjøpt disse?

Vel, det er ikke sikkert.

For NAF opplyser at 87 prosent av alle nye biler i distriktene så langt i år er en elbil, og det er mildt sagt overraskende. For dette er faktisk høyere enn selv i de største byene.

‒ Dette en er oppsiktsvekkende høy andel. Det virker som om interessen for elbiler begynner å komme for fullt også i distriktene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Helt siden elbilene begynte å komme for fullt for rundt ti år siden har det vært byene med sine bommer og kollektivfelt som har ledet an, og i de mest sentrale områdene er mer enn hver tredje bil av bilparken en elbil.

I motsatt ende finner vi mange distriktskommuner med en svært lav elbilandel ‒ faktisk på under 10 prosent, melder NAF.

Men det er nå en elbil-boom også i de langt mindre folketette distriktene, viser salgstall for nye biler fra januar til mars i år samlet inn av OFV.

Handagard tror den nye utviklingen har mye med bilutgifter å gjøre.

‒ Selv om elbilen har fått økte kjøpsavgifter fra nyttår, så er fortsatt kostnadene for å bruke elbil mye lavere enn for en dieselbil. Våre beregninger viser at å bruke elbilen koster rundt en fjerdedel av det en dieselbil gjør, sier Handegard.

‒ Salgstallene så langt i år kan tyde på at folk i distriktene forstår dette godt.

Tallene viser at i løpet av årets tre første måneder er det registrert 1.743 nye biler i landets 210 distriktskommuner, og av disse var 1.521 elbiler. Det betyr at 87,3 prosent av nybilene er elbiler.

Og dette kan altså ikke de større byene matche.

I de 25 aller mest sentrale kommunene var elbilandelen på 85,5 prosent, og dette inkluderer alle de største byene som Trondheim, Bergen, Drammen, Stavanger og selvsagt Oslo.

‒ I disse mest sentrale strøkene bor det flere folk, så i absolutte tall er selvsagt elbilsalget størst her, forklarer Handagard.

I de 25 kommunene ble det solgt 15.567 biler fra januar og ut mars, og 13.314 av disse er elbiler.

Mellom disse to gruppene finner vi mellomgruppen av kommuner, og disser består av byer og kommuner som for eksempel Grimstad, Eidsvoll, Halden, Porsgrund, Sandefjord, Hvaler, Karmøy og Kragerø. Her er elbilandelen av nybilsalget på 83 prosent så langt i år, melder NAF.

I disse er det solgt 11.312 nye biler, hvorav 9.387 biler er elektriske.

NAF forklarer også hvordan de har regnet ut kostnadene som Handagard henviser til.

De har brukt en spotpris på gjennomsnittlig 1,50 kroner per kilowattime (kWh) gjennom et år, og lagt til grunn en kjørelengde på 12.000 kilometer og et snittforbruk på 19 kWh per 100 kilometer for elbilen.

Dette gir rundt 3.800 kroner med dagens strømstøtte, inkludert moms og nettleie.

Videre har de selvsagt tatt samme kjørelengde for en dieselbil, brukt et snittforbruk på 0,65 liter per mil og en literpris på 20 kroner.

Dette gir rundt 15.600 kroner i utgifter i året, som altså blir rundt fire ganger mer enn utgiftene for elbilen.

Etter årets tre første måneder er det registrert totalt 28.665 nye biler, viser tallene fra OFV.

Av disse har 24.231 nullutslipp, og elbilene står med en markedsandel på 84,5 prosent ‒ og da er altså hele Norge inkludert i regnskapet.

Elbilsalget har faktisk så langt i år en større andel ute i distriktene enn i byene. (Foto: NAF)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter