Når vi går inn i 2023 vil hver femte bil på norske veier være helelektrisk, men vi henger etter Sverige og Nederland på et enkelt område som omhandler hurtiglading.
Tidligere i år rundet vi en halv million elbiler her i Norge, og totalt var det i underkant av 2,9 millioner registrerte personbiler i Norge da vi gikk inn i 2022. Det betyr at rundt hver sjette bil var en elbil.
Men ettersom nærmere 8 av 10 nye biler som har kommet til i år har vært elbiler så øker selvsagt andelen betraktelig, og når vi går inn i et nytt år om drøye to måneder vil hver femte bil på norske veier være en helelektrisk en.
-->
‒ Før nyttår er andelen elbiler på norske veier passert 20 prosent. Det er den høyeste elbil-andelen i Europa. Bare i år kommer det 120.000 nye elbiler på veiene, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Med inntoget av elbiler har det også kommet til en masse ladeoperatører, og det er faktisk over et dusin slike nå. Det er bra for hurtiglade-dekningen i vårt langstrakte land, og selvsagt også for konkurransen om elbilkundene ‒ iallfall om de ikke samarbeider om ladeprisen.
Men ifølge NAF henger dessverre ikke myndighetene med i farten til elbilene når det kommer til ladepolitikken, og har havnet bakpå.
‒ Mange elbilister synes møtet med hurtiglading er klønete og komplisert, sier Braadland.
‒ En godt forberedt elbilist må ha så mange som 10-15 forskjellige ladeapper installert på telefonen før de legger ut på veien. Dette er å gjøre ting unødig vanskelig for folk.
NAF forklarer at bakgrunnen for denne eksplosjonen av apper er at ladeselskapene ønsker å knytte kunden til sin app slik at de får tak i kjøps- og bruksdata.
‒ For hvert enkelt selskap er dette logisk, men for forbrukeren er alle appene unødvendig kompliserende. Regjeringen bør derfor kreve at ladeoperatørene åpner datasystemene sine, slik at alle kan bruke sin ene favoritt-app på alle ladestasjoner. Dette er enkelt å få til. Sverige har gjort det, det samme har Nederland, påpeker han.
Det er lys i lynlade-jungelen, men det er foreløpig langt der framme. For EU er i ferd med å ta grep som skal forenkle hurtigladingen, og vil mest sannsynlig innføre noe som er kalt for e-roaming. Dette betyr at det holder med en ladeapp uavhengig av hvilken ladestasjon som benyttes, og Norge vil også følge et slik vedtak.
Problemet er at store regelendringer tar tid, og EU har tidligere sagt at det skal innføres senest i 2027. Da vil det være over én million elbiler i Norge.
‒ Det er ingenting som hindrer Norge i å gå først her også, mener Braadland.
‒ Det er ingen andre land i Europa som har en så høy elbiltetthet som oss. Det er selvsagt at den norske regjeringen burde gå foran og kreve enklere lading allerede fra 2023.
Fakta om elbilparken i Norge
Det finnes om lag 550.000 elbiler på norske veier i dag. Den samlede bilparken er på rundt 2,9 millioner biler, og elbilene utgjør i dag 19 prosent av bilparken.
Så langt i år er det solgt om lag 10.000 elbiler i måneden i Norge, inkludert bruktimport. Om dette fortsetter vil elbilene passere 20 prosent av bilparken før nyttår. Så langt i år er det kommet snaut 90.000 elbiler på veiene.
Norge har nesten like mange elbiler på veiene som Tyskland. Der har antall elbiler passert 600.000 biler. I Tyskland utgjør imidlertid elbilene kun 1,3 prosent av den totale bilparken, siden de har 48,5 millioner personbiler.