Displayet til Xpeng G6, og dette er en av nye biler god rekkevidde. (Foto: Ståle Frydenlund, Norsk elbilforening)

Elbil-grense brutt –⁠ 1. halvår snittet bilene på over 500 kilometer

Rekkeviddeangsten blir stadig et fjernere begrep, og 1. halvår brøt de nye elbilene som ble registrert her hjemme en ny grense. Se utviklingen.


Til tross for flere «hindringer», de første elbilene var ofte små, litt rare og lave, og ikke minst var de langt unna de tradisjonelle bilene i praktisk bruk, rekkevidden var liten og ladingen tok tid, fikk elbilene overtaket takket være gode insentiver. 

Nå er alle disse minusene i ferd med å forsvinne, ja, i likhet med insentivene, og resultatet ser vi over i nybilmarkedet – der handler det nesten utelukkende om elbiler. 

-->
Og det er kanskje ikke så rart. I tillegg til at man slipper moms på summen under 500.000 kroner er elbilene i dag i ferd med å viske ut den praktiske avstanden til tradisjonelle biler, og det viser også rekkevidden på nye biler. 

Norsk elbilforening har regnet på de nye elbilene som kom 1. halvår, og resultatet er at snitt som lander på over 500 kilometer. Det er en økning på nærmere 300 kilometer i løpet av 10 år, som du kan se av listen lengre nede. 

– Dette markerer et betydelig teknologisk fremskritt og viser hvor raskt utviklingen går innen elektrisk mobilitet, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Totalt ble det registrert 70.750 nye elbiler i Norge i året seks første måneder, og dette fordelte seg på 166 modeller.

– Det er rett og slett utrolig hvor fort denne utviklingen har gått, sier Bu.

– For bare noen få år siden var rekkeviddeangst en reell bekymring for mange. Fra å ha vært en nummer to-bil er elbilen nå en bil som dekker alles behov.

Elbilforeningen forklarer at større etterspørsel har ført til storskalaproduksjon som har presset ned prisen på produksjon av batterier, og på samme tid har batteriteknologien og drivlinjene blitt mer effektiv.

Resultatet er nye elbiler som kombinerer stadig mer rekkevidde med konkurransedyktige priser.

– Teknologiutviklingen på elbiler har overgått det meste vi kunne håpe på i elbilens spede barndom, sier Bu.

– Det gir meg styrket tro på at våre mål for resten av veitransporten er oppnåelige.

Elbilforeningen med sine 13 lokalforeninger og 120.000 medlemmer har stor tro på framtiden, og målet er at alle kjøretøy på norske veier i 2040 er elektriske.

– Når personbilene nå har kommet så langt, er det bare et tidsspørsmål før vi ser tilsvarende gjennombrudd for elektrifisering av tungtransport, sier Bu.

– Norge har alle forutsetninger for å lede an i dette skiftet.

Slik har utviklingen vært, og her er det altså snitt-rekkevidden for nybiler i Norge:

  • 2012: 132 kilometer
  • 2013: 231 kilometer
  • 2014: 222 kilometer
  • 2015: 208 kilometer
  • 2016: 223 kilometer
  • 2017: 290 kilometer
  • 2018: 302 kilometer
  • 2019: 391 kilometer
  • 2020: 341 kilometer
  • 2021: 429 kilometer
  • 2022: 456 kilometer
  • 2023: 473 kilometer
  • 2024: 479 kilometer
  • 2025: 506 kilometer
* Kilde: Statens vegvesen, Opplysningsrådet for veitrafikken, Norsk elbilforening

Les også:

Hva tenker du

Les også