Det er slik at bilene har jekkpunkter til hvert av de fire hjulene, og det er her du skal plassere jekken slik at du ikke ødelegger noe under bilen.
For:
-->
‒ Fester du jekken feil gir det skader, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Og dette er enda viktigere når det kommer til moderne elbiler, som ofte har batteriene plassert under både for å spare plass og for å gi bilen lavere tyngdepunkt og bedre kjøreegenskaper.
‒ På en elbil kan det fort bli dyre skader, sier Sødal.
‒ Grunnen er at hovedbatteriet ligger i bunnen av bilen. Jekker du opp der batterikassa er, kan det føre til kostnader i hundretusen-kroners klassen, legger han til.
Mange tør ikke å skifte hjul selv, men med riktige forberedelser og verktøy er det en ganske grei jobb og penger å spare på å gjøre jobben selv, mener Sødal
‒ Det er ikke vanskelig å bytte fra sommer- til vinterhjul, men du må ta noen forhåndsregler, sier NAF-rådgiveren.
Jekkpunktene er altså forsterket områder under bilen laget spesielt for å jekke opp bilen, og hvor man finner disse står beskrevet i bilens instruksjonsbok.
Når disse er funnet må bilen parkeres på et jevnt og fast underlag. Giret settes i park og håndbrekket aktiveres. Og eksperttipset er å løsne hjulboltene litt før bilen faktisk jekkes opp.
‒ Før du bytter hjul må du sjekke at vinterdekkene fra i fjor ikke har skader og at de har god nok mønsterdybde. NAF anbefaler minst 4 millimeter mønsterdybde. Har du piggdekk bør du også gå over dekket og kontrollere at piggene sitter og at det ikke er store forskjeller i antall pigger, forklarer Sødal.
En annen viktig ting er å etterstramme hjulboltene, for hjulskifte-sesongen er nemlig også høysesong for bilbergerne som må rykke ut til bilister som har mistet et hjul.
‒ Det er viktig å stramme hjulboltene med riktig moment, påpeker Sødal.
‒ Til det kan du enten bruke en momentstav eller en momentnøkkel. I tillegg må du etterstramme boltene etter noen mil for å være sikker på at de sitter slik de skal. Da skal de igjen trekkes til med korrekt moment – og det finner du i bilens instruksjonsbok.
Han minner også om at du må etterstramme hjulboltene selv om du lar et dekkverksted foreta hjulskiftet.
‒ Klarer du det ikke selv, eller om du ikke har riktig utstyr, bør du kjøre tilbake til dekkverkstedet og få de til å etterstramme boltene, sier Nils Sødal.
Sjekkliste ved hjulskift:
Plasser bilen på et jevnt og hardt underlag.
Sett elbilens gir i Park og dra til håndbrekket.
Løsne hjulboltene før du jekker opp bilen.
Bruk bilens jekkfester. Hvor de er står i instruksjonsboken.
Trekk til hjulboltene med korrekt moment. Du finner det i instruksjonsboken. Husk å etterstramme etter noen mil. Det gjelder også om du har latt et dekkverksted skifte hjulene for deg.
Sommerdekkene lagrer du best liggende, eller hengende etter felgen. De skal lagres mørkt, tørt og kjølig. Husk å vaske både dekk og felg før du lagrer dem
Sjekk dekktrykket. For å være sikker på at du har korrekt dekktrykk bør de sjekkes hver tredje uke. Hva dekktrykket skal være finner du i instruksjonsboken.
Bruker du piggdekk så husk på at du ikke kan kjøre med piggdekk før 1. november i Sør-Norge og 15. oktober i våre tre nordligste fylker. Unntaket er om du skal kjøre et sted der forholdene krever vinterdekk, men da må du igjen legge om til sommerdekk når du er tilbake i lavlandet.