I fjor fikk Volvo Cars en ny slektning, for den kinesiske Geely-familien vokste nemlig med splitter nytt medlem ‒ Zeekr.
Og til tross for at hippe merker som Polestar og Lynk & Co hører hjemme der, er det faktisk Zeekr som skal være den aller mest moderne.
-->
Her snakker vi om både supermoderne fabrikker og elbiler, og Zeekr som retter seg mot premiummarkedet er faktisk et resultat av lille Smart. Jepp.
Mercedes og Geely skal nemlig samarbeide om framtidens Smart som blir designet i Europa og laget i Kina, og de to store konsernene er så seriøse på satstingen rundt nye Smart at de like godt har laget seg en ny plattform ‒ SEA (Sustainable Experience Architecture).
Denne kan også andre låne, noe Zeekr utnytter til det fulle. Så basert på SEA kunne det ferske elbilmerket presentere modellen 001 i oktober.
Ikke nok med det. I desember annonserte de et samarbeid med Waymo som skal resultere i selvkjørende taxibiler rundt om i USA, og over i Göteborg utvikler de nå en ny og spesiell modell.
I januar ble det så klart at de også samarbeider med Mobileye som utvikler autonome teknologier, og dette skal resultere i en kommersiell helt selvkjørende bil i 2024 ‒ kanskje til og med verdens aller første sådanne.
Så det skjer svært mye hos Zeekr, men de finner også tid til å vise hva den første bilen er i stand til.
Bilmerket kjører etter tre regler når det kommer til elbilene, «rask, nøyaktig og stabil». En ting bilen absolutt ikke skal være er «en kjedelig elbil».
Og for å vise at 001 verken er kjedelig og faktisk haker av de tre boksene, har de tatt den med både på en sladdetur og gjennom en slalåmløype.
Målet var den berømte rekordboken til den iriske ølprodusenten, som jo inneholder alskens rare rekorder. Det inkluderer åpenbart også den raskeste elektriske driftingen og elektriske bilslalåmen.
Når det gjelder drifting, eller sladding om du vil, så lød den elektriske rekorden i boka på 160 km/t. Den burde være innenfor rekkevidde, for Zeekr 001 har to elmotorer som ifølge merket selv genererer formidable 7.680 Nm dreiemoment. Det hjelper en Zeekr 001 opp til 100 km/t på 3,8 sekunder.
160 km/t var da heller ikke noen stor utfordring. Zeekr melder at bilen gikk sidelengs i hele 207,996 km/t, så dermed var rekord nummer én i boks.
Slalåmen består av 50 kjegler, og akkurat som alpinistene skal bilene ta seg raskest gjennom mulig gjennom løypa. Men i motsetning til de med ski på beina kan ikke bilene være borti «portene», for da blir det diskvalifisering.
Her gjelder det altså både å ha en rask og ikke minst stabil bil og en årvåken og god sjåfør bak rattet.
Begge delene hadde åpenbart Zeekr.
For den nye slalåmrekorden for elbiler lyder nå på 49,05 sekunder, og dermed nok en Guinness-rekord.
Ifølge Zeekr klarte 001 dette ikke bare på grunn av en lynrask reaksjon fra føreren, men også grunnet det nyutviklede intelligente anti-sladd dTCS-systemet (distributed traction control system) som ifølge merket har en prosesseringshastighet som er 10 ganger raskere enn de vanlige TCS (traction control system).
Og bare så det er sagt. Guinness var selv på plass under rekordforsøkene, så de er faktisk godkjente begge to.
Zeekr selv er for tiden kun i Kina, men siden dette er en slektning av både Volvo og Polestar så kommer de også til Europa. Det skal etter planen skje i 2023, men først må de justere sin supermoderne fabrikk litt. Eller som det heter på bilspråket, tune den.
For, som de selv hevder, er det nå så stor etterspørsel av 001 at fabrikken må kunne spytte ut langt flere biler før de tar steget ut i Europa.
Og med to «verdensrekorder» på kjøpet blir nok ikke interessen mindre, får vi tro.
Her er bilder fra rekordforsøkene.
Les også: