I 2019 kunne DS presentere sin første elbil, DS 3 Crossback E-Tense, og rekkevidden var oppgitt til 320 kilometer. Nå vokser den med nærmere 7 prosent.
DS er et av de merkene hos Stellantis med den mest aggressive elbil-strategien. Ikke bare er det et av merkene som nå leder an i elektrifiseringen av modellene, men de skal også bli helelektrisk.
Mer enn hver tredje nye DS solgt i første halvdel av 2021 var elektrifisert, noe som gjør at DS er et av de tradisjonelle merkene med lavest snittutslipp ‒ 100,2 gram CO2 i første halvdel av 2021 om man følger WLTP-tallet.
-->
Dette skal falle betraktelig i 2024, for da skal DS bli 100 prosent elektrisk.
Den modellen som har brøytet vei for denne strategien er DS 3 Crossback E-Tense, den første bilen til PSA-gruppen som nå er en del av Stellantis bygd på en plattform kalt EMP1.
Elbilen ble vist fram i 2018 og landet hos forhandlerne i 2019, og i likhet med flere elbiler introdusert senere hadde den kombinasjonen av en elmotor på 136 hk/260 Nm og et batteri på 50 kWh.
Den kom også med varmepumpe og løsninger løftet direkte fra formel E, hvor PSA og DS har vært involvert siden oppstarten i 2014.
Men med et så relativt lite batteri ble ikke rekkevidden av de aller største, og den ble opplyst til 320 kilometer i henhold til WLTP-standarden. Men denne vokser nå.
DS sier at det har jobbet videre med varmepumpen for å gjøre den enda mer effektiv, og dermed også sørge for at forbruket faller.
De har også finjustert girutvekslingen sammen med DS Performance, som hjelper team i formel E, samt utviklet nye 17-tommers dekk sammen med Continental. Disse har dimensjonen 215/60 og heter Continental EcoContact 6 Q, og har egenskaper som skal gjøre at de ruller bedre og støyer mindre.
Resultatet av disse endringene er at rekkevidden nå lyder på 341 kilometer, opp 21 kilometer. Kanskje ikke all verden, men som vi vet teller alle kilometerne når det kommer til elbiler.
Neste elbilmodell ut for DS blir DS 4 i 2024, før de går over på en ny plattform fra Stellantis som skal løfte rekkevidden til skyhøye nivåer. Denne er kalt STLA og skal komme i fire utgaver, hvor STLA Medium skal stå for den første fra DS.
Denne fortsatt ukjente elbilen skal være utstyrt med et batteri på over det dobbelte av DS 3 Crossback E-Tense, 104 kWh, noe som åpner for rekkevidder helt opp mot 700 kilometer.
I tillegg til nye elbiler jobber også DS Automobiles med å redusere sitt totale karbonavtrykk fra vugge til grav, og forsker også på nye og mer bærekraftige materialer som de kan bruke i jakten på enda mer miljøvennlige biler.
Les også: