Drømmebilen som nå får nytt liv

I 1988 rullet den aller siste Opel Manta ut av samlebåndet, men modellen ble aldri helt glemt. Heller ikke av Opel, som nå blåser nytt liv i den med en elektrisk versjon.


Merket Opel er faktisk eldre enn selve bilene. Tyske Adam Opel grunnla nemlig forløperen til bilmerket i 1862, 24 år før Karl Benz tok patent på den første automobilen, og det hele startet med symaskiner.

Grunnleggeren selv fikk faktisk aldri oppleve bilmerket Opel, for det var hans enke Sophie og de to eldste sønnene som inngikk et samarbeid med låsesmeden Friedrich Lutzmann tre år etter Adams død. Og Lutzmann var svært så interessert i disse automobilene.

-->
Den første bilen som kom ut av dette samarbeidet ble designet i 1898, så Opel som et bilmerke er per i dag 123 år gammelt.

I løpet av denne perioden har det tyske merket kommet med en masse uforglemmelige klassikere.

Det inkluderer de veldig gamle Opel Admiral og Kapitän, og de ganske gamle Opel Rekord, Opel Ascona, Opel Kadett og selvsagt den rene sportsbilen Opel GT. Alle disse gir garantert mange gode minner.

I litt nyere tid er det nok mange som med glede husker modeller som Opel Astra, Opel Corsa, Opel Vectra, Opel Omega og ikke minst Opel Calibra.

Vi kunne nevnt mange andre favoritter, og ikke minst en som vi slett ikke har glemt. Den er nemlig blant de uforglemmelige, og er oppkalt etter noe så snålt som en fisk!

Vi snakker selvsagt om legenden og ikonet Opel Manta.

På slutten av 1960-tallet var Opel inspirert av de amerikanske merkene som også spedde på med rene sportsbiler. To slike var Ford Mustang og Corvette Stingray. Grunnen til at vi nevner akkurat de to kommer vi snart tilbake til.

Problemet for Opel var at de ikke hadde noen modeller som de enkelt kunne bygge om til en Mustang eller Stingray, så da bestemte de seg for å lage noe helt nytt.

De brukte riktignok Ascona som basis, akkurat som Ford hadde brukt Falcon som basis for Mustang. Men det skulle bli en helt ny modell, og målet var en smart og sportslig coupé.

Og hvor den skulle få navnet fra, var åpenbart.

Mustang fikk sitt fra hesteriket, mens Stingray er en art i skater-familien ‒ disse flate bruskfiskene.

Opel lot seg også inspirere av skatene, mer eksakt djevelskatene. Den engelske benevnelsen er manta ray, og derav kom Opel fram til navnet Manta.

Navnet er en ting, men som Mustangen måtte den også ha en logo som virkelig viste hva dette handlet om. Det var litt verre.

En lørdagsmorgen i 1969 snek sjefdesigner George Gallion om bord i et fly til Paris. Han hadde nemlig et hemmelig møte med en fransk havforsker ved navn Jacques Cousteau.

‒ Vi hadde valgt navnet «Manta», forklarte Gallioni fjor.

‒ Nå hadde vi 10 dager på å designe en logo, men vi kunne ikke finne noen passende maler for den.

Gallion bladde gjennom bildene til Cousteau i flere timer, før han endelig fikk øye på et av en gigantisk djevelskate tatt nedenfra. Bingo! Han fikk sin store fangst, og Manta fikk sin særegne logo festet til frontskjermene.

Den litt mer sportslige Manta debuterte i september 1970, passende nok ved den tyske Østersjøkysten hvor det også finnes djevelskater.

For Opel var dette altså som å seile inn i ukjent farvann, og brukte ikke altfor store ord i pressemeldingen.

«I stedet for å gjøre en eksisterende modell utdatert, skal bilen vi presenterer i dag være et tillegg i utvalget og dekke en ny etterspørsel fra markedet», sto det i pressemeldingen den gang.

Manta var da også noe helt nytt fra det tyske merket, men sportslige kupéer med plass til fire var svært populære på den tiden. Mantas form og linjer var da akkurat det bileierne så etter, noe salgstallene bekreftet.

I det første hele salgsåret skuflet Opel ut hele 56.200 biler fra forhandlerne. Totalt forlot 498.553 biler fabrikken.

Den delte altså plattform med Ascona, i tillegg til fjæring og motorer. Den kraftigste motoren i Manta var den 4-sylindrede 1.9 S med 90 hk, også brukt av Opel Rekord.

Manta-serien startet med 60 hk 1.2 i 1972, og i november samme år ble den fulgt av den litt mer luksuriøst utstyrte Manta Berlinetta. Standardutstyret inkluderer sportsratt, oppvarmet bakrute, halogenlykter, elektriske vindusvaskere og vinyltak.

I løpet av de fem årene 1. generasjon ble produsert kom det en rekke spesialversjoner, «Holiday», «Plus», «Swinger» og «Summer Bazar». Opel prøvde å kombinere høye spesifikasjoner med ganske rimelige priser, noe som jo er en fin oppskrift for oss forbrukere.

Juvelen Manta GT/E, med en 105 hk 1.9-liters motor, dukket opp i 1974. Trenden hvor matt overtok for krom fortsatte med denne.

Den siste spesialmodellen kom i 1975, rett før Opel avduket Manta B. GT/E-baserte «Black Magic» var helt svart med oransje striper.

Bare fem år etter at Mantaen ble presentert kom oppfølgeren, som i Opel-universet er kalt B. Det tyske merket hadde to varianter i serien: coupé med notchback og kombi-coupé CC 1978 med en bakluke. At Manta B var en særdeles god bil viser faktisk en rekord. Altså ikke bilen Rekord.

Ingen andre Opel-biler har vært uendret på markedet så lenge som Manta B, presentert høsten 1975 og helt fram til 1988. Hele 557.940 eksemplarer ble satt sammen.

Som med forgjengerne delte Manta B plattformen, fjæringen og drivlinjen med Ascona. Utvalget av 4-sylindrede motorer inkluderte 14 versjoner med et slagvolum på mellom 1.2 og 2.4 liter over hele produksjonsperioden. Effekten var mellom 55 og 144 hk.

Nye modeller og motorer kompletterte og utvidet serien underveis, noe som også holdt den moderne.

Kjente forkortelser inkluderte SR, Berlinetta, GT, GT/J og GT/E.

I 1979 erstattet nyutviklede OHC-motorer (overhead camshaft) noen av de eldre. Toppversjonen av GT/E utviklet 105 og 110 hk med den større 2.0-liters motoren og ble omdøpt til GSi i 1984.

Den sjeldneste og kraftigste Manta B var 400, som ble presentert under bilutstillingen i Genève i 1981.

Manta 400, som har fått navnet sitt fra de 400 eksemplarene som trengtes for at den kunne få gruppe 4 motorsport-homologering, hadde en 2.4-liters DOHC 4-sylindret motor (doble overliggende kamaksler) med 4-ventilsteknologi og 144 hk.

Med en Manta 400 vant Guy Colsoul og Alain Lopes tohjulsdriftsklassen i Paris-Dakar-rallyet 1984, og endte totalt på 4. plass bak tre firehjulsdrevne biler.

De to siste versjonene av Manta B var topmodellen GSi og GSi Exclusiv produsert i et lite antall av tuneren Irmscher.

Totalt rullet mer enn en million eksempler av Manta A og B av samlebåndet, så dette var bokstavlig talt en djevelsk stor fisk.

Men takket være nye tider i bilverden døde ikke Mantaen i 1988. Den tok seg bare en lengre pause.

For nå er retrobiler i skuddet, og som tilbake på 1960-tallet ønsker Opel å henge med på trender.

Så noen lidenskapelige designere, 3D-folk, ingeniører, teknikere, mekanikere og produkt- og merkeeksperter fikk en idé om å lage en elektrisk Manta. For de klarte ikke å glemme den gamle helten, rett og slett.

Dermed ble 50-åringen til et barn av vår utslippsfrie og moderne verden.

Opel Manta GSe ElektroMOD var først bare en vill idé, og aldri en selvfølgelighet.

‒ GSe er en hyllest til Manta fra før og samtidig en merkevareerklæring for nåtiden. Opel er dristig og ren – og spennende annerledes. Kanskje mer enn du forventer av oss, sier Quentin Huber, leder for merkevarestrategi og sosiale medier i Opel.

All entusiasmen inspirerte også bilfolket i Opel-ledelsen, og de ga da også et spontant grønt lys for dette uvanlige, frekke og unike prosjektet. Så det gikk kun noen måneder før ElektroMOD ble til en virkelighet.

Og dette har faktisk skjedd en gang tidligere.

For det var en gruppe entusiaster rundt sjefsdesigner Erhard Schnell som designet en spennende sportskupé på eget initiativ. Dette prosjektet startet i 1963, førte videre til Experimental GT-studien knapt to år senere. Til sutt endte denne opp som Opel GT.

Denne kom i 1968, og ble produsert fram til 1973. En av disse uforglemmelige Opel-modellene der, altså.

Når det gjelder Manta GSe ElektroMOD har utviklingsteamet prøvd å bevare den game sjelen, men på samme tid flytte den inn i en moderne tidsalder. Den har fått den nye Pixel-Vizor-fronten med den nyeste LED-teknologien, den har en digital cockpit og er selvfølgelig en ren elbil.

‒ Manta GSe står for ren kjærlighet til bilen. Med ElektroMOD bygger vi en bro fra den store Opel-tradisjonen til en bærekraftig framtid. Denne blandingen av tidsånd er fascinerende, forklarer Pierre-Olivier Garcia, Opel Global Brand Design Manager, på vegne av Manta GSe-teamet.

Kongen er død, lenge leve kongen!

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter