‒ Dette er det motsatte av det Sp og Ap har lovet. Personbilene ligger an til å nå klimamålene uten avgiftsøkning på drivstoff, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Hva partiene lover og hva de gjør når de først kommer til makten, er to forskjellige ting. Det viser den ferske budsjettavtalen mellom regjeringspartiene Ap og Sp og budsjettpartner SV.
-->
Ap og Sp har nemlig lovet en kompensasjon for økningen i drivstoff-avgiftene, men det endelige budsjettet viser at denne har skrumpet.
Avgiftene på diesel øker dermed med 19 øre literen diesel og 17 øre literen på bensin fra 1. januar, ifølge NAF ‒ som er kritiske.
‒ Regjeringen bryter med dette sitt eget løfte om å redusere avgifter som rammer folk flest, blant annet drivstoffavgifter, sier Ryste.
‒ Det er mange som er avhengig av bil i hverdagen og som ikke har råd eller mulighet til å bytte til elbil ennå. Derfor vil økte drivstoffavgifter oppleves som at politikerne gir folk en dyrere hverdag, konkluderer hun.
Det er lett å tro at nordmenn kun kjøper elbiler i dag, men slik er det selvsagt ikke. Det selges og kjøpes langt flere bruktbiler enn nybiler, og dette inkluderer mange diesel- og bensinbiler.
‒ Svært få kjøper ny bil, faktisk er hele 4 av 5 bilkjøp en bruktbil. Foreløpig er utvalget av brukte elbiler begrenset. Så selv om nybilsalget nå nesten utelukkende er elbiler, vil det ta flere år før vanlige folk får mulighet til å kjøpe elbil, sier Ryste.
Poenget til NAF er at bilsektoren vil nå klimamålet uten at noen bilister trenger å svi ekstra for dette. Både den raske innfasingen av elbiler og økt bruk av biodrivstoff gjør at personbilene ligger an til å nå målet om 55 prosent reduksjon i klimagassutslippene etter 2030 ‒ uten økning i drivstoffavgiftene.
‒ Om flertallet likevel vil øke drivstoffavgiftene framover, forventer NAF at bilistene kompenseres krone for krone i andre bilavgifter. Omstillingen må ikke øke den totale avgiftsbyrden på vanlige folk som er avhengige av bilen i hverdagen, sier Ryste.
NAF følger nøye med på politikerne gjør, og var sterkt kritisk til innføring av full omregistreringsavgift som ble foreslått av Solberg-regjeringen tidligere i høst.
I budsjettavtalen blir omregistreringsavgiften på brukte elbiler på kun en fjerdedel av full sats.
‒ Det skulle egentlig bare mangle, sier Ryste.
‒ Å innføre avgift på kjøp av brukt elbil når politikerne samtidig presser på for at flest mulig skal gå over på elbil raskest mulig hører ingen steder hjemme. Vi skulle selvsagt ønske de fjernet den helt, men reduksjonen SV har fått på plass er bedre enn full avgift.
Kanskje overraskende har NAF også etterlyst bedre støtte til kollektivtrafikken. Men mange av NAF’s medlemmer er også avhengig av kollektivtransporten, som har opplevd et betydelig inntektstap grunnet færre reisende under koronapandemien.
‒ Vi er fornøyde med at kollektivselskapene nå får støtte. Dette er avgjørende for å hindre at det blir kutt i kollektivtilbudet i en svært vanskelig omstillingsfase for selskapene. Dette er en sak der NAF og Kollektivtrafikkforeningen har stått samlet på forbrukernes side, og vi er glade for at regjeringen har lyttet til en bønn om å sikre kollektivtilbudet, sier Ryste.
Les også: