Det er en stor grunn til at nesten alle bilene i det kompakte segmentet er forhjulsdrevet ‒ personene som kjøer slike «bybiler» bryr seg nemlig fint lite om hvilken drift bilen har. Produsentene har for lengst tatt konsekvensen av dette, og du skal lete lenger etter en bakhjulsdrevet kompakt bil nå om dagen.
har gjort gjennom to generasjoner og 15 år. Men alle ting kommer til en ende, og nå er bakhjuls-epoken for
1-serie over. Den beslutningen kommer garantert til å skape bølger i BMW-verden, og produsenten gjør sitt for å berolige folket. De sier nemlig at de har tatt fem år med utvikling av forhjulsdrift
rundt diverse BMW-modeller og BMW i-modeller og kanalisert dette inn i løsningen
til 1-serien, og at resultatet er en «dynamisk skarphet som ikke finnes i andre
forhjulsdrevet biler». De legger selvsikkert til at den kommende 1-serien setter en
ny standard for premium kompakte klasse. For de som ikke kan tenke seg en forhjulsdrevet 1-serie er det også en løsning, 3. generasjon kommer også med xDrive firehjulstrekk.
2011. Dette er en viktig modell for den tyske produsenten, og totalt har de produsert
1,3 millioner slike som er spesielt populære i Europa. En av fordelene med forhjulstrekk er at det kan frigjøre
plass bak, og selv om den nye generasjonen faktisk er 4 mm kortere enn
forgjengeren har plassen for passasjerene og bagasjerommet vokst. Baksetene byr
på 33 mm mer kneplass, 19 mm mer hodehøyde, 13 mm albuerom og 20 liter mer bagasjeplass
(380 liter). Men det skal legges til at selv om bilen er kortere enn
utgående modell og måler 4,31 meter, så er den både bredere og høyere. Den nye
modellen er 1,79 meter bred og 1,43 meter høy, noe som betyr at den har blitt
34 mm bredere og 13 mm høyere. Akselavstanden har oppsiktsvekkende nok blitt kortere enn tidligere, og den er nå krympet med 20 mm til 2,67 meter. Ellers har den selvsagt blitt ny både utvendig og innvendig,
med blant annet en ny grill, front og en ny infotainment. Faktisk blir nå mulig
å få head-up-display i en 1-serie for første gang, men dette kommer ikke som
standard.
bensin og tre diesel. Disse strekker seg fra 116 hestekrefter i 116d til 306 hk
i M135i, og toppversjonen klarer sprinten opp til 100 km/t på 4,8 sekunder (4,7
sek med M Performance-pakken). Toppfarten er begrenset til 250 km/t. Tyskerne byr også på tre girkasser, en 6-trinns manuell (116d, 118d og 118i), 7-trinns Steptronic (116d og 118i) og 8-trinns Steptronic (118d og 120d Xdrive). På toppen får M135i xDrive en 8-trinns Steptronic Sport. Det er selvsagt mye ny teknologi, og en ting mange nok
setter pris på i trange byer er den nye parkeringsassistenten som kommer som
ekstrautstyr. Den nye pakken er kalt Park Distance Control (PDC), og vil automatisk
hjelpe til med å manøvrere bilen inn i luker. Den får også en ganske så kul ryggeassistent. Bilen husker
strekningen som er kjørt om farten er under 36 km/t, og kan deretter rygge maksimalt
50 meter tilbake i eksakt den samme linjen som du kjørt fremover. Nye 1-serie blir vist fram for publikum i juni, og lanseres 28. september. Her er flere bilder av M135i xDrive: Les også: