Ja, også erkeamerikanske Dodge skal over til elbiler. Faktisk blir 2023-utgavene de aller siste med V8-motorer, og merket kjører nå en «farvel»-tour som inkluderer en rekke utgaver.
Med seg til SEMA-showet, en årlig svær amerikansk bilutstilling som tiltrekker seg en rekke litt mer spesielle og ikke minst potente kjøretøy, har de seks slike farvel-utgaver kalt «Last Call».
-->
Men det betyr ikke slutten for slike muskelbiler.
‒ SEMA Show er en av prestasjonskulturens store samlinger, og Dodge kommer ikke til å vike unna når vi utvikler neste generasjon muskelbiler – en som tilfeldigvis er helt elektrisk, sier Tim Kuniskis, merkesjef i Dodge.
Og den administrerende direktøren i Stellantis legger til:
‒ Teknologien beveger seg fremover, og customfolket og tunerne følger med. Vi demonstrerer hvordan gammeldags hot-rodding vil trives i en elektrifisert muskelbil-framtid.
Han snakker selvsagt om konseptet Dodge Charger Daytona SRT som de viste fram i august, og er en bil som hyller en berømt Charger Daytona som brøt 200 mph-barrieren (322 km/t) tilbake i 1970.
Det spesielle med dette konseptet er at den faktisk har et slags eksosanlegg, for lyd er så viktig for Dodge at de har pønsket ut en ny måte som skal skille elektriske muskelbiler fra vanlige elbiler også når det kommer til desibel.
Ok, vi skal forklare kort hva dette er for noen. Rent teknisk lager Fratzonic Chambered Exhaust sin unike ytelseslyd gjennom en forsterker og et kammer plassert på baksiden av bilen, og lyden skal være på nivå med SRT Hellcat-utgaven ‒ trommehinne-dirrende og på maks 126 db ‒ et nivå som en jetmotor byr på.
Men det er en annen ting som definerer muskelbiler, og det er selvsagt power ‒ kreftene.
Nå løfter amerikanerne litt på sløret også rundt dette, og de skal ta i så det holder. For de melder at elbilkonseptet får ni forskjellige kraftuttak, seks basert på 400 volts-teknologi og åpenbart tre som kommer fra 800V-teknologi.
Det er ganske så vilt.
Dodge vil ikke si noe om bilene som er basert på 800V, men forteller mer enn gjerne hva som bor i de bilene med halvparten så mye volt. Dette er de forskjellige kraftpakkene:
340 kilowatt (kW) grunntrim (455 hk):
eStage 1 – 370 kW (495 hk)
eStage 2 – 400 kW (535 hk)
440 (kW) grunntrim (590 hk):
eStage 1 – 470 kW (630 hk)
eStage 2 – 500 kW (670 hk)
Som vi ser strekker kreftene seg fra 455 hk og opp til 670 hk, men dette er altså for juniorene i familien. Så hva 800V kan by på blir spennende å se. Denne utgaven er kalt for Banshee.
De sier videre at ytelsesoppgraderinger bruker en «krystall»-nøkkel som plugges inn i dashbordet, uten at de forklarer dette videre. De melder også at de senere skal avsløre hva basisutgaven av 800V og de to videre stegene til den skal by på.
Ingen bør være overrasket over kreftene som bor i det elektriske konseptet, for Dodge er besatt av hestekrefter. Bare sjekk dette:
En 807 hk Dodge Challenger SRT Super Stock, en Dodge Charger SRT Redeye med 797 hk ‒ den sterkeste og raskeste masseproduserte sedanen i verden, og 710-hesters Dodge Durango SRT Hellcat, den kraftigste SUV-en noensinne.
Så når de skal følge opp slike biler i en elektrisk framtid kan de ikke spare på noe, noe de åpenbart heller ikke gjør.
Her er bilder av den potente Dodge Charger Daytona SRT Concept:
Les også: