Dobler antall lynladere

Circle K har nå rundet 400 hurtigladere, og ikke minst skal de mer enn doble antall lynladere innen sommeren.


Det klages, ofte med rette, over den manglende satsingen på
raske ladepunkt for elbiler, spesielt ute i distriktene.

Men det kommer stadig flere til, og bare i fjor ble det satt
opp 713 nye hurtigladere. Totalt var det 2.362 hurtigladere i utgangen av 2019,
hvor storfylket Viken huset 586 av disse. Dårligst stilt var Troms og Finnmark
med 46 hurtigladere, hvor de aller fleste var i Troms.

-->
Av de 713 som ble etablert i fjor sto Circle K bak hver
fjerde, og har nå rundet 400 hurtigladere fordelt på 90 stasjoner.

‒ Målet om 500 ladere på Circle K-stasjonene i Norge før
sommeren er innen rekkevidde, samtidig øker vi satsingen på de raskeste laderne
for å tilby en bedre kundeopplevelse til de mange bilistene som også kan lade
på såkalte lynladere, sier Maria Estenstad Friis, produktsjef for hurtiglading
i Circle K.

Hurtigladere er de som kan lades med en kapasitet opp med 50
kW, men en slik hastighet vil ikke være nok når nye og enda mer moderne elbiler
kommer for fullt.

I framtiden er det lynladere som gjelder, og da snakker vi om
hastigheter på 150 kW og mer.

– Vi har 30 ladere med en kapasitet på 150 kW, og før sommeren vil vi være oppe i nærmere 70 lynladere. I tillegg kommer tilbudet fra våre partnere Ionity, Tesla og Grønn Kontakt på en lang rekke stasjoner, sier Estenstad Friis.

Men så var det dette med distriktene da.

Circle K er den eneste energistasjon-kjeden (ja, det heter
ikke lenger bensinstasjon) som etablerer ladere under eget merkenavn, og peker
blant annet på effekttariff som en av hovedgrunnene til at det er utfordrende å
etablere ladestasjoner i distriktene.

‒ Vi ønsker å bygge flere ladere over hele landet, også i
distriktene, men for at vi skal forsvare å etablere ladere også på
destinasjoner med lavere elbiltrafikk der det også gjerne er større
utfordringer med ujevn ladetrafikk gjennom uken og dagen, kan vi ikke gå i
minus på driften, sier produktsjefen.

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har nå kommet
med et nytt forslag for prising av strømnettet, og om dette blir vedtatt kan
det gi fornyet fart også i distriktene.

‒ Vi er glade for signalene som nylig kom fra NVE om å
etablere et mer rettferdig tariffsystem, men fordi NVE vil gi nettselskapene
stor frihet til å justere på fast nettleie og tidsdifferensiere effektleddet,
kan det fortsatt gjøre at nettleiekostnadene for en ladestasjon blir svært
høye, understreker Estenstad Friis.

Circle K sier at en annen utfordring for å holde et bra
tempo på utbyggingen er at det er ulike rammevilkår og søkeprosesser hos
kommunene og nettselskapene, noe som gjør det mer komplisert og tidkrevende å
bygge nye ladere.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter