Om du ikke har fått det med deg ‒ Jaguar I-Pace er utvilsomt
en meget god bil. Den har vunnet det som finnes av prestisjepriser, inkludert
årets bil i Europa, årets bil i verden og årets vakreste bil ‒ en trippel alle
bilprodusenter drømmer om.
salget, slik som for eksempel Tesla nå har klart. Nå bidrar I-Pace riktignok til et bra salg for merket, og
ifølge Inside EVs sto elbilen for 10 prosent av det totale salget til Jaguar i
september. Det sier dog ikke så veldig mye, for det britiske merket er
ikke en stor volumselger. Men det positive med Inside EVs’ tall for september er at den
prisbelønte modellen er på vei til å få et oppsving, halvannet år etter at den
kom på markedet. Salget har økt 133 prosent på ett år, og så langt i 2019 har
det kommet til 12.743 nye I-Pace på veiene. Totalt er det ifølge Inside EVs registrert 19.600 I-Pace
siden salget startet i mai 2018. Ikke overraskende er det Norge som drar deler av salget, og
så langt i år er det registrert 2.645 nye I-Pace her.
land til sammen, og en slik utvikling kunne de neppe ha drømt om bare for få år
siden. I 2017 ble det totalt kun solgt 299 Jaguarer i Norge, mens
det nå i perioder er så travelt hos forhandleren i Oslo at det kan gå opp til
15 I-Pace bare der i løpet av en dag. For et par uker siden passerte Insignia også litt av en milepæl, for da overleverte de nøklene til I-Pace-kunde nummer 1.000.
kundetilfredshet, har vi ansatt to nye selgere, en logistikkansvarlig, fire I-Pace
Genius (produktspesialister som har håndtert prøvekjøringer og utleveringer) og
ikke minst flere nye mekanikere som har hatt en bratt læringskurve på produktet,
forteller Mads Dessen, salgs- og markedssjef. I tillegg har de inngått avtaler med selskaper som tar seg av
både teknisk og kosmetisk klargjøring og dekklagring. For Jaguar Norge innser at kundetilfredshet blir et viktig element, for i tiden framover blir kampen om elbilkundene enda mer intensivert med flere nye elbilmodeller på vei. ‒ Det som kommer til å definere suksess eller fiasko er
evnen til å fokusere enda mer på kundeopplevelsen. Og med over 1.000 leverte I-Pace
hittil har Insignia vist at de både har kapasiteten og ekspertisen til å sikre
nettopp det, sier Marius Hayler, den nye landssjefen hos Jaguar Land
Rover-importøren i Norge. Jaguar I-Pace er Norges 9. mest solgte bil så langt i 2019, en
liste som toppes av Tesla Model 3 med hele 13.859 biler. Totalt viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken
(OFV) at det er registrert 2.813 Jaguarer i 2019, noe som gjør merket til det 13.
mest populære her i landet. Les også: