Det er riktignok kun sju finalister som utgjør årets finale, men hele feltet teller faktisk åtte biler. Ja, vi skal forklare, men først litt om prisen.
Som kjent kryr det av årets bil-priser, men det er et par som veier hakket mer enn alle de andre. Den ene er årets bil i verden, den aller tyngste, og den andre er årets bil i Europa ‒ en god nummer to.
-->
European Car of the Year, ofte forkortet ECOTY, ble etablert så langt tilbake som i 1964, og deles normalt ut under Genève Motor Show, denne viktige bilmessen som har tatt plass i slutten av februar.
Den aller første vinneren av prisen var en Rover 2000, mens den aller siste prisen tilfalt elbilen Kia EV6. Den slo Renault Mégane E-Tech og Hyundai Ioniq 5 på målstreken, og det var aller første gang et koreansk bilmerke gikk helt til topps i kåringen.
Juryen som velger ut sine favoritter består av biljournalister fra hele Europa, og både Norge, Sverige, Finland og Danmark er representert. Og ja, for de som lurer, de to russiske jurymedlemmene er for tiden suspendert og får dermed ikke delta på årets avstemming. Det fikk de heller ikke under kåringen av årets bil 2022.
Jurymedlemmene har nå valgt ut sine favoritter, de velger sju biler hver fra en liste som i år besto av 27 nye biler, og deretter telles stemmes rett og slett opp. De sju bilene som har flest stemmer går videre til finalen. Om det flere biler som står med samme antall stemmer på 7. plass, kan finalefeltet utvides til åtte biler.
Det skjedde ikke i år, så det er sju biler som har tatt seg til årets finale i kampen om å bli årets bil her i Europa. Eller som du kan se av samlebildet under er det faktisk åtte:
Grunnen til at ECOYT sier at det er sju finalister, er at de like godt har tolket Subaru Solterra og Toyota bZ4X som en og samme bil. De mener altså at disse to bilene, laget via et samarbeid mellom Subaru og Toyota og på samme plattform, er så lik at de faktisk er den samme bilen.
Det gir oss altså sju finalister og åtte biler, og det er kun en bil som ikke er tilgjengelig her i Norge. Nye Renault Austral er nemlig «kun» en hybrid, så det spørs om den finner veien til Norge. Men om den går bort og blir årets bil blir historiens kanskje en litt annen for den åpenbarte gode og kompakte SUV-modellen med tanke på Norge?
Det er utvilsom et spennende kobbel av biler som har tatt seg helt til finalen, og dette feltet viser helt klart at elbilens inntog ikke lenger kun gjelder Norge ‒ men inkluderer også resten av Europa.
To av elbilene er altså Subaru Solterra og Toyota bZ4X, og de får selskap av den spennende Nissan Ariya som også er på full fart inn i det norske markedet. Den har i likhet med Austral høstet god kritikk fra ekspertene, så Nissan har nok store forhåpentligere til bilen som ruller i hjulsporene til Leafen.
En annen svært så spennende bil er Jeep Avenger, den aller første helelektriske bilen fra det amerikanske merket. Det er ikke klart når denne lander i Norge, og den har heller ikke fått en norsk pris. Så nordmenn må nok smøre seg med litt tålmodighet når det kommer til denne elbilen.
Slik ser Jeep Avenger ut:
Vi finner også en gammel traver på listen, nemlig Kia Niro. Den har kommet i en ny versjon, og i likhet med første generasjon er den også tilgjengelig som både ladehybrid og som en ren elbil.
Videre har også Peugeot 408 tatt seg videre til den store finalen, og denne er også mulig å få som ladehybrid. Dette er en ganske så linjelekker coupélignende i C-segmentet.
Til slutt har vi en bil som kan snu opp-ned på hva slags biler som faktisk har fått prisen tidligere.
Det er uten unntak personbiler som har stukket av med årets bil-prisen, og det nærmest en annen type bil skjedde i 2007 med Ford S-Max. Dette er en ganske kompakt flerbruksbil, men den totale lengden og høyden hører hjemme i personbil-segmentet. Den er nemlig kun 4,77 meter lang og 1,66 meter høy.
Volkswagen ID. Buzz har dimensjonene til de gamle kassebilene, og er utvilsomt en god, gammeldags varebil. Men en supermoderne utgave, og er faktisk så godt laget at den har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil.
Buzzen har høstet en masse go’ord siden markedslanseringen, og vi blir ikke overrasket om den faktisk går helt til topps. Det vil i så fall være en liten bombe.
Hvem som stikker av med prisen som årets bil i Europa 2023 får vi altså vite når neste års Genève Motor Show sparkes i gang. Eller, det blir faktisk helt feil.
For den store messen har faktisk vraket Sveits som oppholdssted for 2023, og begrunner dette med «den økonomiske situasjonen og geopolitikken».
Men vi kan ikke si at de akkurat har truffet blink på valget av reservearena. Det er nemlig Doha, ja, som ligger i landet som under det pågående fotball-VM blir pepret med kritikk ‒ Qatar. Så neste års Genève Motor show skal avholdes i november 2023, altså om eksakt ett år.
Dermed skal neste års årets bil-pris signert ECOYT deles ut allerede 13. januar, og da i forbindelse med Brussel Motor Show som ligger i Belgia ‒ som visstnok ikke har de samme problemene som naboene litt lenger sørøst i Europa.
Les også: