Volkswagen-gruppen (VAG) gjør nå det meste for å lede resten
av bilindustrien inn i den elektriske tidsalderen, og har akkurat bestemt seg for
å ansette nye 1.000 medarbeidere bare i jakt på ny batteriteknologi. Kun denne
nye satsingen vil koste Volkswagen-gruppen over 10 milliarder kroner. Og det er kanskje ikke så rart at de satser det de har.
jukset med diesel-utslippstallene, noe som har medført bøter i 100
milliarders-klassen og felt en rekke toppledere i konsernet. I et forsøk på å legge tidligere synder bak seg satser det
altså nå på å føre industrien inn i en grønn tid, men dieselspøkelset vil rett
og slett ikke forsvinne. Tirsdag meldte påtalemyndighetene i Brunswick at de tar ut tiltale mot to av dagens toppledere samt en tidligere sjef. De mener at trioen holdt tilbake børssensitiv informasjon i 2015, og dermed manipulerte markedet. Og det er altså noen skikkelige storfisker myndighetene nå
jakter på. Herbert Diess er nemlig Volkswagen-gruppens styreleder og dermed også toppsjef, mens Hans Dieter Pötsch er styreleder for representantskapet som bestemmer retningen konsernet skal ta. VAG har selvsagt vært klar over at påtalemyndighetene har undersøkt
disse påstandene, og stilte seg raskt bak de to sjefene.
og kan ikke se at kapitalmarkedet bevisst ikke ble informert. På bakgrunn av
dette vil VAG fortsette det suksessfulle samarbeidet både med styreleder for
representantskapet og styreleder», skriver de. Onsdag var det et planlagt kvartalsvis allmennmøte i VAG, og
på det møtet stilte også de over 10.000 arbeiderne som var på plass seg bak de
to sjefene. Den tredje som har kommet i myndighetens søkelys er den
tidligere styrelederen Martin Winterkorn, som trakk seg bare dager etter
dieselskandalen var et faktum i september 2015. Noen fotballfans vil også dra kjensel
på navnet, ettersom han satt i styret til Bayern München fra 2003 og fram til i
fjor. Da bestemte påtalemyndigheter i USA å tiltale han for
kriminelle handlinger i forbindelse med dieselgate, og tidligere i år fulgte
tyske myndigheter opp med å gjøre det samme. Nå anklager altså tyske påtalemyndigheter Winterkorn for å
ha tilbakeholdt viktig børsinformasjon sammen med Diess og Pötsch. En rekke ledere har falt i kjølvannet av dieselgate, deriblant
tidligere Porsche-sjef Matthias Müller og Audi-sjef Rupert Stadler.
utslippstallene rundt dieselmotorene fra 2007 til 2015, men de fleste av sjefene
i den perioden har nektet kjennskap til at dette foregikk. Dieselskandalen har altså resultert i bøter på flere 100
milliarder kroner, og gått hardt utover lederkabalen til verdens største bilprodusent. Men det er ikke bare VAG som manipulerte utslippstallene for
dieselbilene, og bare for noen dager siden godtok Daimler en gigantbot på over
8 milliarder kroner fra de tyske myndighetene på grunn av utslippsjuks. Morselskapet til Mercedes satser nå tungt på elektrifiserte
biler, og det tyske magasinet Auto Motor und Sport skrev nylig at det tyske
merket vil droppe alle forbrenningsmotorene i framtiden. Mercedes satser på en helt ny elbil-serie kalt EQ, og har
allerede klar den første modellen kalt EQC. I VAG-familien har blant andre Porsche droppet
dieselmotoren, og har i likhet med konsernmedlemmene Volkswagen, Audi, Skoda og
Seat rene elbilmodeller på gang. For når det kommer til akkurat dette er faktisk gresset grønnere
på den andre siden ‒ bokstavelig talt. Les også:
- Ble historisk da de erstattet drivstoffpumper med ladestolper
- Model 3 kopierte e-tron
- Audi-trio med 408 hk