Det er lett å se seg blind på nybilsalget, noe dessverre også politikerne har en tendens til å gjøre. Men det gir et ganske skjevt bilde av hvordan bilmarkedet faktisk er, for det selges og kjøpes ganske så mange flere bruktbiler enn nybiler i Norge.
I mai ble det registrert 14.063 nybiler her i Norge, og i samme måned ble det registrert tre ganger så mange eierskifter ‒ hele 43.481. Og som vi erfarte i fjor blir bruktbilmarkedet bare hetere og hetere jo nærmere sommerferien vi kommer. Covid-19 gjør nemlig sitt til at mange tar ferien i Norge, og da er det greit med en ny bruktbil.
-->
Det bekrefter også Finn.no, det største bruktbilmarkedet her i Norge. På motorseksjon som også inkluderer båter opplever Finn nå temperaturer på likt linje med sommervarmen som velter inn over landet.
‒ Akkurat nå er etterspørselen ekstremt høy, sier leder for Finn motor, Eirik Håstein.
‒ Mens antall biler som legges ut for salg er minkende. Hvis du vurderer å selge bil er det med andre ord en perfekt tid å gjøre det på.
Etterspørselen overgår altså tilbudet, for mens det ble lagt ut 4 prosent flere annonser for bruktbil på Finn har det vært 8 prosent oppgang i besøket på annonsene.
‒ Det forteller oss at det er selgers marked. Når vi ser på hvor mange biler som faktisk har blitt solgt på Finn i år, så overstiger dette fjoråret, sier Håstein.
Det er også forskjell på hva folk søker på og hva de faktisk kjøper, for de tre mest populære søkene er Mercedes, BMW og Audi. Men de må se seg slått av et fjerde tysk merke når det kommer til faktiske salg, nemlig folkemerket Volkswagen.
‒ Vi ser gjerne en forskjell i hva slags bilannonser folk er inne og titter på, og hva slags bilmerker som faktisk blir solgt, forteller Håstein.
De mest solgte bilmerkene i år er:
Volkswagen
Toyota
BMW
Volvo
Mercedes-Benz
Ford
Audi
Peugeot
Nissan
Skoda
Når det kommer til drivverk er trenden den sammen som vi så i fjor sommer, hvor det i juli faktisk ble solgt flere brukte dieselbiler bare på Finn enn det ble registrert nybiler den måneden ‒ 13.000 i tallet.
Og nå viser statistikken at enda flere jakter på den biltypen som er spådd en langsom død.
‒ Dieselbiler har også vært mer populært i år enn i fjor viser tall fra Finn motor, og det ser vi på tiden det tar å selge. De siste månedene har det i snitt tatt 30 dager å selge en brukt bil på Finn, men hvis du skal selge en dieselbil så tar det kun 26 dager, forteller han.
Dieselbilene er altså de mest populære, etterfulgt av bensinbil, elbil og hybridbil.
Som normalt når vi nærmer oss sommeren tar også interessen seg opp når det kommer til båter, og denne trumfer også fjoråret. Her har både interessen og selve salget økt med 4 prosent, og også her er det selgers marked. Etterspørselen overgår altså tilbudet.
‒ Fritidsbåter og gummibåter er attraktive objekter på bruktbåtmarkedet nå og er lettsolgt. Det kan se ut som at det er noe vanskeligere å selge seilbåt, sammenlignet med andre båttyper som er rimeligere og enklere å bruke for uerfarne båtkjøpere, sier Håstein.
De mest solgte båttypene i år er:
Skjærgårdsjeep
Daycruiser
Cabincruiser
Gummibåt
RIB
Trebåt/snekke
Seilbåt/motorseiler
Bowrider
Vannscooter
Yrkesbåt/sjark
Et selgers marked betyr også litt høyere priser, og Håstein sier at prisene har gått opp for de fleste båttypene sammenlignet med 2020.
Les også: