Dette var særdeles smart, Volvo!


Volvo utvikler nå en løsning som lar de som låner bort bilene sine kan begrense hastigheten.

Det er ikke mange uker siden Volvo kom med en aldri så liten sjokkmelding om at de skal begrense toppfarten på samtlige modeller til 180 km/t. Nå følger de opp med nok en annonsering rundt fartsbegrensning, og denne vil nok flere være enig i.

Svenskene utvikler nemlig ny teknologi som lar eierne begrense toppfarten på bilen i en periode, noe de har kalt Care Key.

Dette innebærer for eksempel at om sønnen på 18 år med et ferskt førerkort i lomma får låne bilen, så kan far sjøl gå inn og begrense hastigheten på bilen før han overrekker bilnøkkelen.

Smart!

– Mange ønsker å dele bilen sin med familie og venner, men er usikre på hvordan de skal forsikre seg om at de er trygge på veien. Care Key er en av flere løsninger som kan gi ekstra trygghet, sier Håkan Samuelsson, president and CEO i Volvo Cars.

Produsenten mener også at en slik løsning bør gi gevinst hos forsikringsselskapene, lik det bilalarmen gjorde den gang den løsningen ble introdusert. Volvo vil inviterer forsikringsselskaper i flere land til samtaler om å tilby spesielt gunstige forsikringsordninger til de som benytter disse sikkerhetsfunksjonene.

Care Key er nå i utviklingsfasen, og svenskene ser for seg at dette er på plass fra og med modellåret 2021.

Volvo har gått til full kamp mot trafikkdøden, og har i likhet med norske myndigheter en nullvisjon rundt dette.

Care Key og toppfartbegrensing på 180 km/t er to nye tiltak som skal gjøre trafikken sikrere, men det er langt fra alt Volvo planlegger.

For i tillegg til fart er distraksjoner og rus de to andre hovedgrunnene til trafikkulykker, og Volvo har klekket ut en ny løsning rundt dette også.

Nemlig innvendig overvåkning.

Volvo mener at kupékameraer og andre former for sensorer som overvåker føreren vil gjøre det mulig for bilen selv å gripe inn dersom en åpenbart påvirket eller distrahert fører ikke reagerer på advarselssignaler.

Eksempler på en slik inngripen kan være å redusere bilens hastighet, varsle hjelpetjenesten Volvo On Call eller, som en siste utvei, aktivt bremse ned og parkere bilen trygt og sikkert.

– Når det gjelder sikkerhet er målet vårt å unngå ulykker helt og holdent, snarere enn bare å begrense sammenstøtet når ulykkesfaren er overhengende og uunngåelig, sier Henrik Green, en visepresident for forskning og utvikling i Volvo Cars.

‒ I dette tilfellet vil kameraene kunne registrere adferd som kan føre til alvorlig personskade eller død.

Systemet vil altså kunne bryte inn om føreren ikke har gjort styremanøvrering i lang tid, har øynene lukket eller vendt bort fra veien i lange perioder, kjører ekstremt vinglete på tvers av kjørefelt eller kraftig forsinkede reaksjonstider.

– Mange ulykker skjer på grunn av ruspåvirkede førere. Det er fortsatt noen som tror at de kan kjøre etter å ha tatt seg en drink, og at dette ikke vil påvirke kjøreferdighetene deres. Vi ønsker å gjøre noe for å sikre at menneskeliv ikke blir satt i fare som følge av kjøring i ruspåvirket tilstand, sier Trent Victor, professor i kjøreadferd i Volvo Cars.

Volvo vil innføre kameraer i alle framtidige modeller som blir satt sammen på den nye SPA 2-plattformen fra tidlig på 2020-tallet, og vil komme med flere detaljer rundt dette ved et senere tidspunkt.

Care Key, toppfartsbegrensning og kupéovervåkning er altså tre viktige ting i ferden mot null trafikkdrepte, og sammen med nye førerassistenter som bilprodusentene nå utvikler vil dette ganske så sikkert bidra til å redusere trafikkulykker i framtiden.

Det er noe vi alle er glade for.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Volvo gjør noe svært oppsiktsvekkende

Volvo setter nå hastighetssperre på bilene sine. (Begge foto: Volvo)

Les mer om:

Nyheter