Her er Geelys sportslige «Volvo-klone»


Geely Auto har vist fram den første modellen som er basert på Volvos arkitektur, en lekker SUV kalt FY11.

Du er kanskje usikker på hvem og hva Geely Auto er? Jo, det er et kinesisk bilmerke som hører hjemme i den store kinesiske Geely-gruppen. Denne gigantiske gruppen eier også bilmerkene Volvo Cars, Polestar, Lynk & Co, Proton, LEVC (eltaxier i London) og Yuan Cheng.

På toppen av dette eier Geely-gruppen Terrafugia som forsker på flyvende biler, samt turdelingsselskapet CaoCao.

Volvo er grunnpilaren, og må derfor stå for mye av utviklingen som de andre bilmerkene høster frukter av. Dette får nå Geely Auto (heretter kalt Geely) betalt i form av en helt ny SUV-modell, som er fullt på høyde med det Volvo selv har i sin portefølje. Kanskje til og med hakket råere:

Som vi ser at dette en slags kombinasjon av en sports-coupé og en SUV, og er bygget opp på Volvo-plattformen Compact Modular Architecture (CMA) som utvikles i Göteborg.

Denne kunne like godt kommet fra et premiumsmerke i Tyskland, men det er altså en kinesisk bil.

Bruken av den moderne CMA-arkitekturen åpner for fleksibilitet og skalerbarhet, noe som igjen gjør det enklere for ingeniører og designteam å implementere løsninger.

Disse to gruppene har gjerne idéer som ikke lar seg forene, men CMA er så fleksibel at det åpner seg muligheter til å skape noe helt nytt.

Slik ser skallet ut som Geely altså har utviklet videre til FY11:

Vi ser raskt at de har klart å få til noe nytt med SUVen, som har en svært så sportslig utseende som spesielt fra siden ser litt ut som coupéutgaven av Mercedes GLE.

Ut fra de få bildene vi har kan vi se at den har en ganske så smal front som er dominert av luftinntak, som jo sportsbiler som regel har.

Den ser rett og slett ganske så røff ut forfra, og det er ikke lett å se ut av dette bildet at dette faktisk er en SUV:

Geely har fulgt linjene bakover, og den rundes av med en fastback-lignende kort stuss.

Sideprofilen domineres også av linjer, og de har fulgt den moderne malen med en taklinje som buer ned mot bagasjerommet.

Produsenten selv sier at de kjører på et maldesign som skal vise et litt større kattedyr som gjør seg klar til å angripe byttet sitt, og med litt fantasi er det vel kanskje mulig å se for seg noe slikt med FY11.

Designet er en ting, men hva med det som er under skallet og inni bilen?

Dette er altså ikke en elbil, om noen trodde det.

Under panseret er det en 2,0-liters TD-motor, og denne yter 235 hestekrefter og har et dreiemoment på 350 Nm. Ikke direkte skuffende, men de tallene står kanskje ikke helt i stil med designet.

Bilen kommer både som forhjulstrekk og AWD, og det er hva Geely har avslørt rundt den kommende modellen.

Vi vet altså ikke noe om hvilken teknologi den får, men vi kan nok forvente oss mye utstyr på nivå med det Volvo har å tilby.

Men FY11 er ikke den eneste nye modellen Geely har på gang, og i forrige uke viste de fram en elektrisk sedan. Dette er merkets andre elbil, etter Emgrand EV som de lanserte tilbake i 2015.

Produsenten holder kortene enda tettere til brystet rundt den nye sedanen, og har kun avslørt at den har en veldig lav luftdragmotstand.

Denne er oppgitt til kun 0,2375, noe som er svært bra. Mercedes satte ny «verdensrekord» da de målte den nye A-klasse til kun 0,22, det laveste av samtlige serieproduserte biler. Tesla Model 3 har også aerodynamikk så det holder, og den bilen har en luftmotstand-koeffisient på 0,23.

Geely sier at de har hatt fokus på «design, teknologi og ytelse» rundt den nye elbilen, som blir avduket senere i år.

Ytterligere detaljer rundt interiøret, ytelser og andre konfigurasjoner for FY11 vil også bli annonsert i nær framtid, melder Geely.

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter