Hjem / Nyheter / Ja, denne kommer også som gatebil
Dette en racingbilen som også skal bli en vanlig bil. (Alle foto: Cyan/Lynk)
Dette en racingbilen som også skal bli en vanlig bil. (Alle foto: Cyan/Lynk)

Ja, denne kommer også som gatebil

Oh yeah, her snakker vi skikkelig nyheter. Lynk & Co skal sammen med Cyan Racing lage en gatelovlig bil av den kommende VM-bilen til det svenske laget.

Det vanlig her i livet er at bilprodusentene tar en bil, la oss si en Ford Focus, for deretter å lage en versjon som kan brukes for eksempel innenfor racing-reglementet kalt TCR.

Annonse

Men Lynk & Co og er ikke som andre bilmerker. Vel, utenom Volvo da.

For det nye bilmerket som satser mot unge førere og på en abonnementløsning, er i slekt med det svenske merket så det holder. Geely, eierne til Volvo, eier 70 prosent av Lynk & Co, mens Volvo faktisk eier de resterende 30 prosentene.

Lynk & Co satser altså hipt, og har allerede vist fram sine første modeller. Her snakker vi SUV-modeller som er kalt 01 (ja, litt som søskenmerket Polestar som kaller sin første modell Polestar 1) og 02, og vi har også sett et konsept som er kalt 03.

Og det er 03 som de nå går i omvendt-land med. Det er den som skal delta på VM-serien World Touring Car Cup (WTCR).

Slik ser den ut:

Annonse

Cyan, tidligere kjent som Polestar Cyan og ja, også de eid av Volvo og dermed Geely (huff, vanskelig), skal nemlig sammen Lynk & Co utvikle en TCR som skal brukes i WTCR. Vi snakker dermed om en versjon av 03-modellen.

Men de skal først utvikle TCR-bilen, og deretter en gatevariant som det er mulig å få skilter på. Pussig ja, men litt kult også.

Cyan skal altså jakte på VM-tittelen med en Lynk allerede til neste år, og vil da få tøff kamp mot produsenter som Audi, Alfa Romeo, Honda, Hyundai, Peugeot, Seat og Volkswagen.

På samme tid skal de utvikle en gatebil med 500 hestekrefter, og denne skal altså bli Cyans tolkning av hvordan en TCR-bil også kan lages for normal kjøring.

Det er allerede klart at Volvo skal dele teknologi med Lynk, og de skal også produsere biler for merket i Belgia. Så vi kan forvente oss noe Volvo-lignenede greier.

‒ Vår ambisjon som et racingteam er å ta tilbake VM-tittelen (vant i 2017) og ser etter nye veier for kjøretøy-ytelse sammen med Lynk & Co, sier Christian Dahl, sjef hos Cyan.

‒ Vi vil bruke tidligere erfaringer fra prosjekter rundt høyytelses gatebiler i kombinasjon med en stor mengde data som vi høster fra vårt racingprogram gjennom tusen på tusen av timer på baner rundt om i hele verden under ekstreme forhold.

Thed Björk er tidligere verdensmester, og ratter nå en Hyundai i WTCR. Før de to avsluttende rundene er han nummer to, men har kun sju poeng opp til ledende Gabriele Tarquini fra Italia.

Svensken blir førstefører når Cyan returnerer med en Lynk.

‒ Dette er spesielt spennende ettersom vi gjør denne banebrytende tingen sammen med Lynk & Co, og at det inkluderer utviklingen av en høyytelses konsept gatebil er intet mindre enn utrolig, sier han.

Så hvordan ser den vanlige Lynk & Co 03 ut? Vel, det svaret har vi faktisk.

Nemlig slik:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her prøver Audi e-tron seg på et heng som er på 85 prosent. (Alle foto: Audi)

Her kjører Audis elbil opp verdens tøffeste utforbakke

Å kjøre ned verdens villeste utforløype er en utfordring i seg selv. Hva med å …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *