Hjem / Nyheter / Verdens mest aerodynamiske bil
Den nye A-klassen har ifølge Mercedes satt ny verdensrekord rundt aerodynamikk. (Alle foto: Mercedes)
Den nye A-klassen har ifølge Mercedes satt ny verdensrekord rundt aerodynamikk. (Alle foto: Mercedes)

Verdens mest aerodynamiske bil

Den nye Mercedes A-klassen har en luftdrag-koeffisient på 0,22, og er dermed den produksjonsbilen i verdens som er mest aerodynamisk.

Aerodynamikk og luftmotstand er viktig når det kommer til drivstofforbruk og rekkevidde for elbiler. Jo mindre luftdrag og luftmotstand jo mindre drivstoff og strøm bruker en bil, så dette er blitt spesielt viktig de siste årene ettersom EU setter strengere utslippskrav og elbilene prøver å strekke ut sin rekkevidde.

Annonse

Et eksempel er Audis nye helelektriske e-tron, som blant annet har små sidespeil som består av kamera og senker seg automatisk når farten bikker 120 km/t. Dette gjør den aerodynamisk, og den nye elbilen har en luftdrag-koeffisient på 0,28 ‒ 0,07 lavere enn en tilsvarende drivstoffbil og dermed 35 «ekstra» kilometer i rekkevidde.

Audi e-trons luftdrag er imponerende, men det er kun en aerodynamisk konge i Tyskland ‒ Mercedes.

Den originale «verdensrekorden» lød på 0,23 og tilhørte Mercedes CLA Coupé. Den bikket også under en magisk grense på luftmotstand som er oppgitt til 0,49 m2.

Men den må altså gi fra seg tronen nå.

Nye Mercedes A-klasse sedan har nemlig registrert 0,22, og ifølge produsenten er også motstanden under 0,49 m2. Det er altså best av samtlige serieproduserte biler i verden, altså ikke spesialbygde «aerodynamiske» varianter. Tesla Model 3 er nærmest med en verdi på 0,23.

Annonse

Mercedes opplyser også at kombi-modellen har en Cd-verdi på 0,25, og går dermed under forgjengeren som hadde et luftdrag på 0,26.

Tyskeren har fått dette til ved å gjøre ørsmå justeringer på detaljer via data-simuleringer og fysiske tester i vindtunnelen i Sindelfingen.

I tillegg til den utvendige formen med blant annet ny grill, lav front og nye lykter, har de sett på ting som å tette åpne partier som for eksempel rundt lyktene og gjort undersiden av bilen flatere. De har også introdusert to aktive lameller (tilleggsutstyr) bak radiatorgrillen som lukker og åpner seg avhengig av kjølebehovet, og bidrar til mindre luftmotstand.

Også front- og bakspoileren er designet med tanke på å føre luften mest mulig effektivt rundt hjulene, og alt dette gjør sitt til at luften flyter mer fritt rundt bilen.

Hele pakken gir altså en Cd-verdi på 0,22, og en ny luftkonge er dermed født.

Men det er langt opp til de aller mest effektive bilene. I Shell Eco-maraton konkurreres det om å komme lengst mulig på energi tilsvarende én liter drivstoff, og en av disse er bilen Ecorunner VI som kjørte vanvittige 1.992 kilometer på én liter i 2016. Det klarte den blant annet takket være en aerodynamikk som ga en Cd-verdi på smått utrolige 0,048.

Så ja, Mercedes har fortsatt litt å gå på.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *