Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell.


Over til ting du ikke visste at du lurte på. Hva står egentlig SL for? For det er ikke slikt at Mercedes bare har klistret to bokstaver til i modellnavnet for at det hørtes kult ut.

Nei, SL skulle tilbake i 1952 vise hvor seriøs tyskerne var med sin nye modell. Denne var nemlig bygd for racerbanen, og var basert på en vanlig bil. Og det er to ting som skiller racerbiler fra gatebiler, og det er krefter og vekt.

Bilen de presenterte het 300 SL, og Mercedes så det som nødvendig å forklare dette. Den var ganske enkel. S sto for super og L sto for light, så det betyr at SL enkelt og greit betyr SuperLett.

Det har ikke Mercedes glemt 70 år senere.

For da tyskerne skulle lage en ny versjon av det som har blitt et ikon, var de så seriøse at de like godt overlot ansvaret til AMG-gjengen. Ja, de som også hjelper til med formel 1-bilene.

Målet var nettopp å lage en superlett bil, så de tok utgangspunkt i et lett chassis i komposittaluminium, og deretter bygd de opp den nye modellen helt fra grunn av.

Resultatet kunne Mercedes vise i fjor høst. En moderne roadster med 2+2-seters konfigurasjon, firehjulsdrift, all mulig ny teknologi og en V8 biturbo-motor under panseret.

Verstingutgaven heter er SL 63 4Matic+ og har 585 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Nm, og med en AMG Speedshift MCT 9G-girkasse og en hypermoderne firehjulsdrift i bunn åpner dette for 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Toppfarten er opplyst til 315 km/t.

Ikke verst for en bil uten et fast tak.

I midten finner vi SL 55 4Matic+ også utstyrt med en V8 biturbo-motor signert AMG, men denne yter 476 hk og 700 Nm. Her tar sprinten 3,9 sekunder, mens toppfarten lyder 295 km/t.

Lillesøster i familien er SL 43 som har en 4-sylindret motor som har en turbolader som drives av et 48-volts elektrisk system under panseret. Denne har en effekt på 381 hk og 480 Nm, og her gir systemet en ekstra effekt på 14 hk fra den beltedrevne startgeneratoren (RSG) i en kort periode.

Sprinten går på 4,9 sekunder, mens toppfarten for SL 43 er oppgitt til 275 km/t.

Den nye AMG SL er nå så nært at Mercedes Norge åpner salget, og dermed er prisene også klare. SL 43 starter på knapt 1,6 millioner kroner, mens topputgaven har en utgangspris på drøyt 2,6 millioner. Det skiller altså drøyt millionen mellom disse to.

Og selv om det meste nå handler om elbiler her i Norge, er Mercedes Norge spent på mottakelse. For:

‒ En av de mest ikoniske modellene fra Mercedes-Benz kommer i en helt ny utgave, og kundene kan velge mellom flere motoriseringer, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

De første i køen bør også rekke årets sommersesong, for selv om bilen også kan brukes med tak er den virkelig i sitt rette element med det klassiske stofftaket nede. Mercedes Norge sier at de første eksemplarene skal være på plass på norske veier i løpet av sommeren.

Her er teknisk data rundt den nye Mercedes-AMG SL, og under denne boksen finner du flere bilder av den ultimate sommerbilen 2022.

Mercedes-AMG SL 43Mercedes-AMG SL 55 4MATIC+Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+
MotorR4V8V8
Volum1991 cc3982 cc3982 cc
Effekt381 (+ 14 hk tilleggseffekt)476 hk585 hk
ved omdreininger6750 rpm5500 – 6500 rpm5500 – 6500 rpm
Dreiemoment480 Nm700 Nm800 Nm
ved omdreininger3250– 5000rpm2250 – 4500 rpm2500 – 5000 rpm
Akselerasjon 0-100 km/t4,9 s3,9 s3,6 s
Toppfart275 km/t (elektronisk begrenset)295 km/t315 km/t
Blandet forbruk (WLTP)8,9 – 9,4 l/100 km11,8 – 12,7 l/100 km11,8 – 12,7 l/100 km
Blandet CO2-utslipp201 – 214 g/km268 – 288 g/km268 – 288 g/km
Vekt1810 kg1950 kg1970 kg
DrivlinjeBakhjulstrekkFullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekkFullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk
GirkasseAMG SPEEDSHIFT MCT 9GAMG SPEEDSHIFT MCT 9GAMG SPEEDSHIFT MCT 9G
Pris fra kr. (eks. lev.)1.589.000,-2.284.000,-2.627.000,-

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter