En gang på midten av 1960-tallet rullet det ut en 1.
generasjons (T1) Volkswagen Type 2 fra fabrikken, og denne endte til slutt opp hos
noen heldige eiere i California. Dette var de glade 60-årene hvor en gryende flower power-tid
var i emning, så varebilen har nok skapt mange gode stunder for de som har hatt
denne som følgesvenn til de mange strendene i den solfylte staten.
Bus, skulle få et helt nytt liv i 2020. Garantert ikke. Men det har den gjort. Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) fikk nemlig en idé om
å plassere en gammel Bulli på en ny elektrisk plattform, og deretter presentere
mesterverket under messen Techno Classica 2020. Denne er som mange andre utsatt, men det stopper ikke VWCV
fra å vise fram resultatet. Og de kan med rette være stolte, for denne ser jo svært så flott ut: Nyttekjøretøy-avdeling kunne selvsagt ikke gjøre denne
jobben alene, så de tok kontakt med drivlinje-ekspertene hos Volkswagen Group
Components og partnerne eClassics, disse to som tidligere har laget en
elektrisk Boble av den klassiske Bobla. Volkswagen har også en elektrisk varebil som blant annet er
vist fram i Norge på gang, ID. Buzz. Det gjorde også ting enklere.
under panseret, så bilen passet nok best til å brukes til og fra strendene og
andre småoppdrag, men nå funker 1966-modellen nesten som en moderne varebil. VWCV har nemlig satt inn et elektrisk drivverk med en motor
på 83 hk, og ikke minst har dreiemomentet fått seg en skikkelig oppsving. Det
lyder nå på 212 Nm, og som vi har lært har elbiler tilnærmet all kraft
tilgjengelig helt fra null av. Og som den gamle Bulli sendes også kreftene til e-Bulli til
bakhjulene. Ja, det skulle nesten bare mangle Den nye, men akk så gamle e-Bulli har som de fleste andre
elbilene kun ett gir, og er elektronisk begrenset til en toppfart på 130 km/t.
Den gamle klarte 105 km/t, og da måtte den nok ha medvind, nedoverbakke og en
dose hjemlengsel. Den elektriske varebilen er også utstyrt med CSS-kontakt og
klargjort for hurtiglading opp mot 50 kW, og kan fylle batteriet til 80 prosent
på rundt 40 minutter. Batteriet, som befinner seg under gulvet, er stort nok til
at e-Bulli klarer å rulle en plass rundt 200 kilometer før ladekabelen må
plugges i.
husker T1 drar helt klart kjensel på modellen også om de klyver inn i e-Bulli. Men
det meste er diskret modernisert, og den har til og med et lydanlegg med en
skjult subwoofer! Og det beste er at de som drømmer om en e-Bulli faktisk kan
få drømmen realisert. eClassic tilbyr nemlig å bygge om T1 til utslippsfrie
alternativer (i tillegg til T2 og T3), og det koster 64.900 euro. Hva det betyr
i norske kroner tør vi ikke si, for valutakursen er som kjent på ville veier i
disse dager. Så det er bare å ta kontakt med eClassic, så blir kanskje din T1 slik som denne herlige doningen her: Les også:
- Startet leveringene av Tesla Model Y
- En selvladende bil du ikke har sett maken til
- Danskene har oppdatert flaggskipet