Dette er innsiden til Kia EV9

Concept EV9 skal vise vei for den neste elbilmodellen fra Kia, og det bør bli en spennende bil. For det er iallfall dette konseptet.


Kia er så fornøyd med resultatet av Concept EV9 at de faktisk viste den fram allerede før verdenspremieren, men nå får vi altså et ordentlig blikk på det nye konseptet.

Den vises nemlig fram under AutoMobility LA og LA Auto Show som pågår nå, og konseptet følger opp Kias visjon om å bli «en leverandør av bærekraftige mobilitetsløsninger». Den følger også opp Kias nye designfilosofi kalt «Opposites United», hvor vannelementer er blant inspirasjonene. Det kan man blant annet se på den utvendige fargen til Concept EV9.

Produsenten sier selv at konseptet «gir en tydelig pekepinn på hvordan den neste elbilmodellen fra Kia vil se ut», så det er all grunn til å forvente en kommende modell som er ganske lik denne elbilen.

Kia har vært grådige, for tanken er at bilen skal være like godt egnet for kjøring i tett bytrafikk som for utflukter med familien til mer landlige områder.

‒ Kia Concept EV9 er nok en viktig milepæl for oss på denne utrolige reisen som startet på begynnelsen av året, sier Karim Habib, direktør og leder for Kia Global Design Center, med henvisning til den nye elbilen EV6.

‒ Vi har hatt et klart mål om å bli en global leder innen bærekraftige mobilitetsløsninger. I dag er vi stolte av å vise verden vår konsept-SUV med avansert elektrisk drift uten lokale utslipp, innovativ utvendig design og en moderne, teknologibasert kupé.

I likhet med Hyundais konsept Seven som også vises i Los Angeles er EV9 satt sammen på den nye E-GMP-plattformen, og er en ganske så svær bil.

Concept EV9 måler 4,93 meter i lengden, 2,06 meter i bredden, 1,79 meter i høyden og har en akselavstand på hele 3,10 meter.

Kia forklarer at sett fra siden er den kantete designen med en karakteristisk profil godt forankret i «Bold for Nature»-prinsippet i «Opposites United»-designet, og mener at dette gir bilen et sportslig og muskuløst uttrykk.

Foran har de byttet ut tigernesen med et tigerfjes. Her er det et frontpanel i samme farge som resten av bilen, og det er også nye luftinntak som reduserer luftmotstanden og gir bedre aerodynamikk.

Aerodynamikk er for øvrig stikkordet for hele det utvendige designet.

Bak frontpanelet skjuler det seg et intrikat stjerneskymønster som kan skape stilfulle lyseffekter når det aktiveres, og dette skal på sin side understreke teknologipreget til den helelektriske SUV-en. Lysene kan også hilse føreren velkommen, og tilpasse seg under kjøring.

På panseret har Kia montert inn et solcellepanel, mens takrelinger med et enkelt tastetrykk kan felles inn i taket og optimerer dermed luftstrømmen over bilen og bidrar også til bedre aerodynamikk.

På sidene har EV9 ikke vanlig sidespeil, men her sørger kameraer for sanntidsbilder. Dette gir både bedre oversikt og aerodynamikk.

Spesiell er også de bakerste siderutene og ikke minst felgene, 22 tommer med et design som igjen skal gi aerodynamiske fordeler.

På toppen, bokstavelig talt, er Concept EV9 utstyrt med et heldekkende panoramatak, noe som skal bringe naturen inn i bilen. «Enten solskinnet strømmer inn i kupeen, regnet trommer på glasset en mørk høstdag eller månen og stjernene lyser opp omgivelsene en skyfri vinterkveld», er beskrivelsen fra Kia.

Også på innsiden er det klare eksempler på «Bold for Nature»-filosofien, hvor en interaktiv 27-tommers stor vidvinkelskjermen og et ratt med et design inspirert av formel 1 dominerer dashbordet.

Kia har også utviklet noe så spesielt som interiørmoduser. I EV9 er det tre slike, som tilpasser atmosfæren på innsiden forskjellige situasjoner og behov. Og dette er ganske så smart.

  • «Active»: Når Concept EV9 er i bevegelse, brukes «Active»-modusen, som gir både føreren og passasjerene en optimal kjøreopplevelse.
  • «Pause»: I «Pause»-modusen blir kupeen til et oppholdsrom der passasjerene kan sitte ansikt til ansikt i behagelig dagslys fra det store panoramataket. Setene snus rundt, slik at personene som sitter på første og tredje rad, blir sittende vendt mot hverandre. Andre seterad felles ned og blir til et bord.
  • «Enjoy»: «Enjoy»-modusen gjør om kupeen til et åpent rom som er perfekt for avslapping. Her åpnes også bakluken, slik at alle i bilen får rikelig med luft og lys og kan beundre utsikten mens de sitter lunt og behagelig inne i den helelektriske SUV-en.

Når det gjelder vanninspirasjonen er det ikke bare lakkfargen som hinter til dette, men det er også fysiske bevis på vann. For da Kias designteam skulle vurdere hvilke bærekraftige og økologiske materialer som kunne brukes i Concept EV9, var resirkulerte fiskegarn en av disse. Dette er brukt som materiale i gulvet.

Videre er setetrekkene laget av resirkulerte plastflasker og resirkulert ull, og i kupeen er det også brukt vegansk skinn ‒ mer etisk og bærekraftig enn skinn fra dyr. Kia sier at de gradvis vil redusere bruken av ekte skinn i bilene sine.

De sier imidlertid ikke noe om ytelser eller tekniske spesifikasjoner, men vi vet at den nye elbilplattformen blant annet åpner for hurtiglading helt opp i 350 kW.

Her er bilder av konseptet som altså skal gi oss en forsmak på kommende elbiler fra Kia, Concept EV9:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter