1970 kan beskrives som et godt år for noen av bilprodusentene.
Toyota introduserte for eksempel noen voldsomme viktige biler det året med både
Carina, Corolla og Celica, og Opel hadde også et flott år med ikoner som Manta
og Ascona på menyen. En produsent som kanskje burde latt 1970 ligge i fred er
BMW, den tyske produsenten som utover 70-tallett skulle introdusere både
3-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie ‒ og ikke minst superbilen M1 i 1978.
som ikke en gang tyskerne visste noe om. Bilen het BMW Garmisch, og er verken sett før eller etter bilutstillingen. Den kom, folket så, for deretter å forsvinne. Konseptet var et produkt av designgeniet Marcello Gandini hos
Bertone, en italiensk produsent som var spesialister på bilstyling og slike
ting. Det finnes en drøss eksempler på konseptbiler vist på bilutstillinger som ganske raskt har kjørt inn i solnedgangen, men ingen kan måle seg med Garmisch.
en gang mulig å oppdrive bilder av den supersjeldne modellen. Men noen få bilder finnes det heldigvis, og et slikt kom en seniorvisepresident hos BMW Group Design, Adrian van Hooydonk, over for noen år siden. ‒ Marcello Gandini har for meg vært en av de store mesterne
innen bildesign, og bilene hans har alltid vært en viktig inspirasjonskilde for
arbeidet mitt, sier van Hooydonk. Så da han snublet over et slitent bilde av Garmisch, var det ingen vei tilbake. Den bilen måtte han lage. ‒ Å bygge av BMW Garmisch for andre gang ga oss muligheten
til å hylle mr. Gandini, sette pris på en av hans mindre kjente biler og
markere Bertons stilistiske innflytelse på utviklingen av BMW-design. For meg
var dette alene grunn nok til å gjøre dette prosjektet. Fylle hullene og
fullføre BMWs historie.
328 Mille Miglia laget av Carrozzeria Touring på 1930-tallet til M1 tegnet av Giorgetto
Giugiaro. Garmisch var altså ikke et ekte BMW-produkt, men laget av Bertone for å vise hva de var i stand til å gjøre. ‒ Den opprinnelige ideen kom fra Nuccio Bertone selv, som
ønsket å konsolidere vårt eksisterende forhold til BMW med å designe en
overraskelseshowbil for Genève Motor Show, minnes Marcello Gandini, som var
ansvarlig for Bertones designavdeling på den tiden. ‒ Vi ønsket å skape en moderne mellomstor coupé som var trofast mot BMWs designsspråk, men også litt mer dynamisk og til og med litt provoserende, sier han. Men det var altså en solid utfordring å puste nytt liv i modellen, ettersom det ikke finnes noe særlig informasjon om selve bilen. van Hooydonk klarte å finne fem bilder av bilen som altså forsvant etter bilutstillingen. Det var heller ingen spor av bilen verken i BMW-arkivene eller på noen av museene, så grunnlaget var for å si det forsiktig spinkelt. Han reiste deretter til Italia, og spurte Gandini om det var
ok at de bygde bilen på nytt. Deretter brukte de noen få bilder som grunnlag, og designet Garmisch for 2. gang. Og for å gjøre det helt etter boka skjedde også dette i Italia ‒ akkurat som den originale bilen. Den nye (men akk så gamle) Garmisch er for øvrig bygd på et chassis til en BMW 2002. Selv om bilens profil med skarpe linjer og rene design skaper oppsikt, var det en ting Gandini gjorde som var spesielt dristig ‒ nemlig nyregrillen. Den ser nesten ut som dagens moderne Renault-logo, og var flankert av noen svært så firkantede lykter. En annen ting som utpreger seg er mønstret på bakruten ‒ et varemerke
fra Marcello Gandini. Alt dette kan nå en helt ny egenrasjon bilfolk få oppleve, for
bilen har altså stått opp fra de døde. BMW skal nå vise den fram under bilutstillingen Concorso
d’Eleganza Villa d’Este, en av de største klassiske bilshowene i Italia. Bertone var et av flere store italienske bilstyling-selskaper
på 60- og 70-tallet, sammen med blant annet Italdesign og Pininfarina ‒
sistnevnte har til og med en egen elektrisk superbil på gang. Det kan du lese
mer om i en av lenkene under. Men først et gjensyn med BMW Garmisch, en bil de aller færreste har hørt om ‒ før nå. Les også:
- En elbil du ikke har sett maken til
- Da Vinci ‒ et elektrisk kunstverk
- Sportsbilen som går mot strømmen