Den 19 år gamle føreren har som uttalt mål å bli første nordmann i formel 1, og som et medlem i juniorsatstingen til Red Bull har han alle muligheter til det. Iallfall om han fortsetter å gjøre som han ofte gjør ‒ nemlig å vinne løp.
Forrige sesong kjørte Hauger i formel 3, og parkerte det som var av konkurrenter. Han sto til slutt igjen med fire seire og hele ni pallplasser, og som ganske suveren verdensmester forfremmet Red Bull den norske føreren nærmest umiddelbart til den nest øverste formel-divisjonen ‒ formel 2.
-->
Hauger kjører fortsatt for det samme teamet som i fjor, italienske Prema Racing, men som nykommer i en enda raskere bil og serie har nordmannen kjent på uvanlig motgang i begynnelsen av årets sesong.
Det tok fire løp før han kunne innkassere sine første poeng, og etter åtte løp hadde han kun tatt poeng i to av løpene. Kritikken tiltok, og pessimistene fikk stadig høyere røster.
Men det viktigste var at Hauger selv ikke stresset, og gjennombruddet i F2 kom på den aller største scenen i formel-sporten ‒ i selveste Monaco.
Formel 2 kjører løp i tilknytning til formel 1-rundene, og for drøye to ukeer siden var det duket for Monaco Grand Prix. Hauger klinte like godt til med seier i lørdagens sprintløp, og tok dermed sin aller første seier i den nest øverste klassen.
Men det er søndagens lengre hovedløp som virkelig teller, og den seieren kom under søndagens løp i Aserbajdsjan.
Hauger krasjet ut av lørdagens sprintløp i Baku da han ble litt for overivrig og ikke klarte en av svingene på gatebanen som er lite tilgivende, men det var heldigvis glemt søndag.
Han startet i 3. startspor, men ville ikke forsvare den posisjonen med alle midler under starten. Så han falt ned til 4. plass, og så startet dramatikken.
Det var en rekke krasj utover løpet, til fordel for Juri Vips som hadde beste startspor. Estlenderen fikk kjøre i fred helt framme, mens Hauger gjorde alt for å holde seg unna trøbbel.
Etter dekkskifte ble feltet stokket om, og det var flere krasj som førte til at sikkerhetsbilen også måtte ut. Dermed ble feltet samlet, og på den 15. runden var Hauger igjen på samme plass som han startet ‒ 3. posisjon.
På den 18. runden ble Calan Williams i ledelsen presset så hardt av Vips at førstnevnte ikke klarte svingen, og dermed handlet alt om Vips og Hauger i front av feltet.
Nordmannen lå rundt sekundet bak i flere runder, men så bestemte han seg for å sette inn støtet. Det tok bare noen svinger før Vips gjorde en fæl feil, havnet i muren og vraket bilen.
Dermed ble resten av løpet kjørt bak sikkerhetsbilen, og Hauger kunne dermed juble for sitt definitive gjennombrudd også i formel 2.
‒ Det er ubeskrivelig, sa nordmannen i seiersintervjuet rett etter målpassering.
‒ Etter kvalifiseringen trodde jeg at tempoet var der, men slet litt i starten. Men å komme tilbake i dag og vinne hovedløpet er bare utrolig.
Det var en masse nordmenn på plass i Aserbajdsjan, og løpet gikk også direkte på norsk TV.
‒ Det var godt å endelig å få en seier i hovedløpet, og det var selvfølgelig målet etter en god kvalifisering, sa en strålende fornøyd Hauger til Vsport etter løpet.
‒ Det var noen forskjellige strategier der ute, men jeg holdt hodet kalt. Hadde ikke noe lyst til å gi Juri noe rom, og prøvde å holde meg innenfor 0,9 sekunder for å holde oppe presset. Han var muligens stresset og gjorde en feil, og dermed slapp jeg å gjøre et forsøk. Men følte jeg hadde fart nok til å kunne sette inn et støt, men det trengte jeg altså ikke.
Med 25 poeng etter seieren i søndagens hovedløp tok også Hauger et stort sprang i mesterskapet, og er nå nummer fem med 55 poeng. Det er tett videre oppover, foruten brasilianske Felipe Drugovich som har et forsprang på toppen med sine 132 poeng.
Formel 2 har ikke kommet halvveis i sesongen ennå, og med 41 poeng i løpet av de fire siste løpene har nå Dennis Hauger altså for alvor våknet.
Over i formel 1 gikk seieren til Max Verstappen etter at begge Ferrari-bilene måtte bryte med teknisk trøbbel. Verstappen lå rundt 12 sekunder bak Charles Leclerc da hans Ferrari fikk motorhavari, og dermed ble det et enkelt løp for den regjerende mesteren.
‒ Jeg synes at vi hadde utrolig tempo i bilen, sa Verstappen.
‒ Men åpenbart også kanskje litt heldig med avbrytningene, men likevel synes jeg bilen vår var veldig rask i dag, så jeg kunne ha lukket det gapet.
Red Bull tok like godt dobbeltseier med Sergio Perez på 2. plass, mens Mercedes fikk seg en etterlengtet opptur med George Russel på 3. plass og Lewis Hamilton på 4. plass.
Verstappen har nå vunnet fem av de åtte rundene som er kjørt, og leder VM med sine 150 poeng mot Perez’ 129 poeng. Leclerc er nummer tre med 116 poeng, og deretter følger Russel med 99 poeng og Carlo Sainz i Ferrari med 83 poeng.
Hamilton, sju ganger verdensmester, er helt nede på 6. plass med kun 62 poeng.
Det er kjørt åtte av totalt 23 runder i formel 1, og det hele avsluttes i Abu Dhabi 20. november.
Formel 2 har kjørt seks av totalt 14 runder, og neste løp kjøres på Silverstone i begynnelsen av juli. Også den nest øverste divisjonen avslutter sin sesong 20. november.
Så vi har forhåpentlig ikke sett dette for siste gang, nemlig en Dennis Hauger som blir dynket i champagne:
Les også: