Denne lekre coupé-modellen er en hydrogenbil

Nullutslippsbilen til Toyota har blitt ny på absolutt alle områder, ser ut som en lekker coupé og har en rekkevidde på 650 kilometer.


I 1993 begynte Toyota å planlegge en bil som skulle møte de nye og strengere utslippskravene i California. De så for seg en hybrid som skulle dempe forbruket, og resultatet ble avduket i 1997.

Toyota Prius brukte offisielt 0,51 liter på mila og slapp ut 120 gram CO2 per kilometer, og hadde futuriske trekk som få andre.

Med årene har Prius gått mer og mer bort fra det uvanlige designet, og 4. generasjonen presentert i 2015 skiller seg ikke vesentlig fra andre moderne biler.

Men allerede året før de startet å jobbe med Priusen begynte de også planleggingen av noe enda mer miljøvennlig, nemlig en nullutslippsbil.

Denne skulle ikke bli batterielektrisk bil (BEV), men en hydrogenelektrisk en (FCEV).

Resultatet av dette fikk vi først se i 2011 da det japanske merket viste fram konseptet Toyota FCV-R, og i 2014 kunne de endelige presenterer resultatet som skulle ut for salg ‒ Mirai.

Bilen hadde i likhet med de første generasjonene Prius et futurisk design, og de følger nå linjen til hybriden også når det kommer til 2. generasjonen.

De futuriske linjene er nemlig visket bort, og kommende Mirai ser ut som en ganske så vanlig og moderne bil.

Faktisk er alt med det nye Mirai nytt, fra drivverket til målene.

FCEV-drivverket er bygd helt om for å utnytte plassen enda bedre, og den går da også fra en bil med fire seter til en mer romslig femseters kupé som har enda bedre beinplass.

Det nye drivverket er kort sagt mer kompakt og lettere, og antall hydrogentanker har også vokst fra to til tre. Dette medfører at rekkevidden øker med rundt 30 prosent, og er nå oppgitt til 650 kilometer. De har også gått bort fra nikkelbatteriet, og 2. generasjon får et litium-ion-batteri.

De som syns den nye generasjonen Mirai kan minne litt om en Lexus tar heller ikke feil, for denne gang er hydrogenbilen bygd på den nye GA-L-plattformen som Lexus LC og Lexus LS også benytter seg av.

Resultatet er at bilens dimensjoner har endret seg i alle retninger. Den 4,97 meter lang, 1,88 meter bred og er 1,47 meter høy, og har en akselavstand på 2,92 meter ‒ 14 cm mer enn 1. generasjon.

Ved å gjøre om på elementenes plassering har også ingeniørene klart å få den perfekte vektfordelingen på 50:50, og med et nytt understell, stivere og sterkere karosseri, bedre aerodynamiske linjer (Mirai har blitt 6,5 cm lavere) og 19- og 20-tommers hjul skal kjøreegenskapene være ganske så forbedret.

Motoren har også blitt sterkere, og går fra 153 hk til 172 hk, og selvsagt byr den på ny teknologi som for eksempel en berøringsskjerm på innsiden.

En kul ting med den nye Mirai er at den også renser luften mens du kjører. Toyota har kommet opp med en ny type katalysatorfilter som er integrert i luftinntaket, og dette er ganske så interessant.

Når luft trekkes inn til brenselcellen, fanger en elektrisk ladning på stoffet i filteret mikroskopiske partikler med forurensing, inkludert svovel, NOx og PM 2.5-partikler.

Ifølge Toyota fjerner systemet mellom 90- til 100 prosent av partikler på mellom 0 og 2.5 mikroner i diameter fra luften når dette filtreres gjennom brenselcellesystemet.

Og ja, selv prisen er ny. Og ikke den «gale» veien. Toyota Norge opplyser at den kommende generasjonen blir hele 20 prosent billigere enn den nåværende.

Så ja, Mirai har blitt ny på alle omtrent alle områder.

Vi har knapt sett en bil som har blitt så oppgradert som det nye Mirai nå er, noe som også betyr også at Toyota er dønn seriøse i satsingen på hydrogenbiler.

Denne teknologien er på frammarsj blant de tyngre kjøretøyene hvor ren batteridrift ikke er optimalt, men Toyota ser også for seg slike løsninger i tog, skip og fly og som kraftressurs til industri, bedrifter og hjem.

Det japanske merket mener også at hydrogen er en effektiv måte å lagre fornybar energi på, og det kan transporteres dit det trengs.

Giganten sier at de ser for seg en tidobling av Mirai-salget i framtiden, så det står altså ikke på ambisjonene.

Det store problemet for Mirai er infrastrukturen, for hvem vil eie en bil de ikke får brukt?

Toyota sier at antall hydrogenstasjoner vil øke i årene som kommer, så vi får håpe at de får rett i akkurat det.

For alt tyder på at Mirai faktisk er en særs god bil helt uten lokale utslipp, og det er ikke akkurat negativt at den også har fått noen gener fra Lexus.

Toyota Norge sier at de åpner for bestillinger denne måneden, og at 2. generasjon av Toyota Mirai skal være på plass i løpet av første kvartal neste år.

Her er bilder av hydrogenbilen:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Hydrogen