Vogntogene i USA er hakket større enn det vi er vant med, og
spesielt de som er beregnet på langdistansekjøring som er utstyrt med digre hytter.
periode, og løsningen blir dermed å lage en sovekabin i selve førerhuset. Volvos amerikanske «long-haul»-serie heter VNL, og den aller
største slik er en koloss kalt VNL 860. Og dette er en liten leilighet på hjul. Hytta i seg selv er 3,12 meter høy og 2,26 meter bred, og sovemadrassen bak er for eksempel 2 meter lang og 1,06 meter bred. Det er større enn mange har i trange by-leiligheter, men så er vel disse amerikanske trailersjåførene litt større enn den gjennomsnittlige nordmannen også ‒ spesielt i omkrets. En VNL er altså en ganske så diger sak, og det er heller
ikke enkelt å sette en slik sammen.
individuelle deler fordelt på hundrevis av forskjellige arbeidsstasjoner. Så man skulle tro at det tok litt tid å sette sammen
en slik trekkvogn, men det tar faktisk kun et halvt døgn. Jepp, på 12 timer har
de montert i hop en Volvo VNL, ganske så imponerende. Her kan du selv se hvordan det foregår, og vi skjønner
kanskje hvorfor president Donald Trump er så opptatt av at bilindustrien lager
bilene sine i USA. For det er overraskende mye som gjøres manuelt, selv om robotarmer fikser ting som sveising og lakkering. Når det gjelder lakkering, så tar det overraskende nok kun rundt sju minutter å gi en VNL fargen den skal ha. Men du kan jo sjekke det selv, så her er hvordan en VNL settes sammen på 12 timer: