Sjeldne biler er, ja, sjeldne, så det er ikke hver dag
samlere og andre pengesterke bilelskere har muligheten til å få napp i en
skikkelig storfisk. Men nå får de det, for under Riyadh Motor Show dukker også Silverstone Auctions opp med noen skikkelige lekkerbiskener.
denne gang snakker vi ikke om 250 GTO ‒ verdens dyreste bruktbil. I fjor gikk det en 250 GTO 1962-modell for 38,4 millioner
dollar, og denne er verdens dyreste bil kjøpt via en auksjon. Også den nest dyreste er en 250 GTO 62-modell, og i 2014 fikk
en budgiver tilslaget på den bilen ved å by formidable 38,1 millioner dollar. Men en 250 GTO (36 eksemplarer) blir som masseprodusert å
regne mot den bilen som nå går under hammeren. Vi snakker i utgangspunktet om en 599 GTB, som i seg selv
ikke er en kjempespesiell modell. Ferrari produsert nemlig denne fra 2006 og
til 2012, og det finnes dermed ganske mange slike rundt om i verden. Ferrari laget flere versjoner av 599 GTB, og blant annet tre forskjellige såkalte «one-off’s», altså tre helt unike spesialversjoner. Men det er ikke en av disse som går under hammeren, men mer
eksakt en 599 GTZ Zagato Nibbio Spyder.
italienske selskapet som lager ekstra spesielle versjoner av ordinære
superbiler. En eier var åpenbart litt lei av sin originale 599 GTB, og spurte Zagato om de kunne piffe den opp. De var ikke vanskelig å be. Resultatet var da også så formidabelt at Zagato faktisk bestemte
seg for å bygge ni slike biler. Men kun to av disse var den toppløse Spyder-versjonen, og det
er en av disse som skal få seg en ny eier i neste uke. Denne hvite med 10.477 kilometer på telleren:
bort under Riyahd Motor Show, og det er også flere ganske så unike objekter å by
på. Et kanskje enda mer myteomspunnet italiensk merke enn
Ferrari er Pagani, dette selskapet som produserer biler i svært begrenset
antall. Det er altså ikke veldig ofte det er mulig å sikre seg en
Pagani, men en Huayra Coupé fra 2013 blir nå et sjeldent unntak. Og denne kan man neste regne som ny, for totalt er bilen kun
kjørt 700 kilometer. Hvordan det er mulig å bruke en slik superbil med godt over 700 hestekrefter og 0-100 km/t på 3 sekunder så lite er et mysterium, og det er kanskje bare bra at den nå forhåpentligvis skifter eier. Noen som husker gruppe B, denne klassen med elleville biler
i rallysportens gullalder? FIA åpnet opp regelboka, og tillot en drøss med hestekrefter
og satte en minstegrense på 200 produksjonsbiler. Bilprodusentene kom fossende til med grandiose planer om å
bygge supersterke biler som senere skulle i masseproduksjon. De færreste kom så
langt. Ferrari er ikke det første merket man tenker på når det
kommer til rally, men også de lot seg lokka av den spinnville klassen. De fant ut at de kunne bygge om en 308 GTB til en voldsom rallybil,
og bestemte seg for å gi denne navnet 288 GTO og lage minst 200 stykker av den. Uheldigvis for Ferrari lot ikke racingfolket seg overbevise
av en rallyversjon av den steilende hingsten, og Ferrari fikk inn… null
bestillinger. Dermed var det bare å sette sluttstrek, noe de gjorde i 1987. Samtlige 272 biler var gateversjonen med den originale 2.9-liters twinturbo V8-motoren på 400 hestekrefter. Den 135. av de som ble bygd er nå til salgs, og denne har en
ganske unik historie også. En av de tidligere eierne er nemlig briten Chris Evans, ja,
han som overtok som programleder etter at Jeremy Clarkson fikk sparken fra Top Gear. Bilen er også restaurert for nærmere to millioner kroner, så det holder nok ikke med en ordinær lottogevinst for denne. Ti slutt kan vi nevne en trillende legende, nemlig 300 SL «Gullwing»,
en av historiens aller vakreste modeller. Mercedes introduserte perlen tilbake i 1954, og satte
sluttstrek allerede i 1957. Da hadde de satt sammen 1.400 eksemplarer, som med
årene har blitt litt av et samlerobjekt. Faktisk er en av disse, en 1954-modell, den fjerde dyreste
bilen noensinne solgt på auksjon. Den kostet den nye eieren 29,6 millioner
dollar da vedkommende vant en hektisk budrunde tilbake i 2013. Så sjeikene kommer nok til å få trimmet budarmen når en
1955-modell Gullwing går under hammeren, ikke minst når vi vet at den er restaurert
av de tyske ekspertene hos Brabus. Det vitner om kvalitet, og resultatet er også blendende vakkert: Det blir spennende å se hva den totale prisen for disse fire
meget spesielle og ettertraktede bilene kommer opp i, men at du trenger en trillebår
lastet med penger er vi ganske så sikre på. Les også:
- Menn skifter hjul, kvinner setter bort jobben
- Maserati GranTurismo er død, men ikke begravet
- Verdens raskeste bil