Stort sett alle nye elbiler utnytter bremseenergien til å fylle på batteriet, og de som har kjørt en elbil i nedoverbakke har opplevd at rekkevidden faktisk øker. Dette kommer av regenerativ bremsing.
Da DS viste fram en ny og meget imponerende prototype i februar, opplyste de at superbilen hadde en regenererings-kapasitet på 600 kW ‒ noe som er ganske voksent.
-->
Bilen, DS E Tense Performance, skal vise hva som er mulig når DS Performance løfter teknologi fra formel E over til personbiler.
Prototypen er en helelektrisk sportsbil med et selvbærende chassis i lett karbonfiber, og drivlinjen er løftet direkte fra formel E og byr på to elmotorer med 815 hk og et dreiemoment på 8.000 Nm målt på hjulene.
Batteriet var så ferskt at det kom rett fra labben, mens ladingen går lynraskt unna ‒ her er det 350 kW som gjelder.
Og så var det bremsene da.
Også disse er løftet fra de helelektriske racerbilene i formel E, og bruker de to elmotorene for å bremse bilen gjennom regenerativ bremsing. Dette er altså vanlig i de fleste moderne elbiler, men det uvanlige er at DS Performance like godt har kastet ut de vanlige bremsene. Ja, de med bremseskiver og bremseklosser.
DS Performance tror at den regenerative bremsing faktisk er nok, og prøver det altså ut på prototypen. Og det er kanskje greit å vite om dette fungerer, for her snakker vi om en elbil som klarer 0-100 km/t på bare to sekunder. Det er like fort som en formel 1-bil.
‒ Formel E handler om å maksimere ytelse og effektivitet, og DS E Tense Performance er vår visjon om en landeveisbil som bruker vår racevinnende teknologi, sier Beatrice Foucher, administrerende direktør i DS Automobiles.
‒ Regenerativ bremsing er en veldig kraftig måte å ikke bare bremse kjøretøyet, men også bidra til å forbedre batteriytelsen. DS E Tense Performance tar teknologien til et nytt nivå, med regenerativ bremsing som utelukkende brukes til å bremse bilen.
Før vi ser flere bilder av den ganske så imponerende prototypen må vi komme med en oppfordring til bilistene ‒ og spesielt elbilistene.
For elbiler med kraftig regenerering fører også til at de vanlige bremsene brukes i langt mindre grad, og da øker faren for den nye folkesykdommen som rir dagens biler ‒ rust på bremseskivene.
Svært mange har opplevd dette problemet under EU-kontroll, og tusenlappene flyr fort når bremseskivene må byttes.
Så spesielt på vinteren bør alle bremse en del når man er ute og kjører, for dette kan ha en god antirust-effekt. Så husk det. Bruk bremsepedalen aktiv!
Det problemet har ikke DS E Tense Performance, for her er det altså ikke noen vanlige bremser ‒ for det er kun regenereringen som skal bremse bilen.
Her trykker du ned pedalen for å gasse opp, og slipper den samme pedalen for å bremse opp. Ja, 1-pedal er ganske så smart.
Les også: