Når det kommer til amerikanske muskelbiler er Dodge blant sjefene, men nå nærmer den æraen seg slutten. Bilmerket har nemlig annonsert at 2023-modellene av Charger og Challenger blir de aller siste med V8-motorer, men har foreløpig ikke sagt hva som skal følge de to.
Men at det blir elbiler er sikkert, og nå gir de også en liten forsmak på hva som kommer. De har nemlig laget et konsept som blant annet nikker tilbake til 1968-utgaven av Charger og den berømte Charger Daytona som brøt 200 mph-barrieren (322 km/t) tilbake i 1970, og som skal vise hva framtidens elektriske muskelbiler har å by på.
-->
Konseptet heter Dodge Charger Daytona SRT, og merket sier at den ser ut som en Dodge, kjører som en Dodge og føles som en Dodge.
Og de kunne like gjerne ha lagt til ‒ bråker som en Dodge.
‒ Dodge Charger Daytona SRT-konseptet eksisterer fordi ytelsen fikk oss til å gjøre det, sier Tim Kuniskis, administrerende direktør hos bilmerket.
‒ Dodge handler om muskler, holdning og ytelse, og merket bærer dette på skulderen og inn i elbil-segmentet gjennom et konsept fullpakket med patenter, innovasjoner og ytelsesfunksjoner som legemliggjør morgendagens elektrifiserte muskelbiler.
Han legger til at konseptet er så banebrytende at det skal vise vei for biler som «vil redefinere amerikanske muskler i prosessen».
Ok, det står åpenbart ikke på selvtilliten.
Og Dodge tenker virkelig utenfor boksen med konseptet som også har et 800V-system som bør love godt. Hva som egentlig bor i konseptet sier ikke Dodge noe om, og det er kanskje ikke så interessant.
For dette er altså bare et konsept, og er ment som en slags sniktitt på hva Dodge vil by på i framtiden.
Direktøren nevnte patenter, og Dodge har trukket fram tre av disse.
R-Wing: En unik aerodynamisk designfunksjon som forbinder konseptet med sin ikoniske Dodge Daytona-navnebror
Fratzonic Chambered Exhaust: Noe så unikt og sært som et eksosanlegg for elbiler
eRupt: Flertrinns girkasse med en elektromekanisk giropplevelse som er ekte Dodge
Ok, nye designfunksjoner og en girkasse som jo strengt tatt ikke elbiler trenger er spennende, men et eksosanlegg for elbiler trumfer selvsagt det aller meste.
Et frenetisk kammerorkester av et eksosanlegg. Ja, det er såpass, for Dodge skal ikke ha noe av at elbiler faktisk er stillere enn orkesterpublikummet.
En Charger Daytona SRT Concept brøler faktisk like mye som den elleville helveteskatten SRT Hellcat, en bil som er utstyrt med en V8-motor som huser 717 hestekrefter. Den har et lydanlegg som har en maks styrke på 126 dB, som ja, er på linje med det en jetmotor byr på.
Rent teknisk lager Fratzonic Chambered Exhaust sin unike ytelseslyd gjennom en forsterker og et kammer plassert på baksiden av bilen, og lyden skal altså være på nivå med SRT Hellcat-utgaven ‒ trommehinne-dirrende.
Resten er konseptet er selvsagt også moderne så det holder, og blant annet er den utstyrt med et 12,3-tommers senterskjerm og litt morsomt, ettersom vi nevnte jetmotor, en midtkonsoll med en jagerfly-inspirert hette som vippes opp når bilen skal startes.
Dodge tar åpenbart sin muskelbiltradisjon på dypeste alvor, så vi kan bare vente i elektrisk spenning på hva som dukker opp i framtiden.
Her er bilder som gir en sniktitt på nettopp den ‒ helelektriske Dodge Charger Daytona SRT Concept:
Les også: