Det er selvsagt umulig å si hvem som er den aller skarpeste bildesigneren, men en av de klart mest innflytelsesrike det siste tiåret er skotske Ian Callum, en britisk ridder.
Han har designet vakre biler som Aston Martins Vanquish, Vantage og DB9, Jaguars F-Type, F-Pace, XJ og ikke minst elbilen I-Pace. Både F-Type, F-Pace og I-Pace har vunnet årets globale designpris introdusert i 2006, noe bilene gjorde henholdsvis 2013, 2017 og 2019.
-->
I 2019 mente den nå 68 år gamle Callum at han hadde gjort sitt innen bildesign, og takket for seg hos Jaguar Land Rover. Men han hadde fortsatt nok av drivstoff på sin egen tank, og var med på å opprette et produktdesign-selskap som enkelt og greit heter Callum.
Disse har nå gjennomført en SMS (Simultaneous Multiple Surfaces) designstudie om bærekraftige alternativer i bilinteriøret som det er mulig å benytte. Og det er åpenbart mange av disse.
For ifølge Callum er det mulig å benytte både kaffe, egg, valnøtter, ris og linser i interiøret, og faktisk er dette ifølge Callum like sannsynlig som at de varene finner veien inn i handlekurven din.
Målet for studien har vært å finne nye materialer som kan brukes i interiøret, og de har brukt en gammel Porsche 911 som grunnlag for forskningen.
Teamet ledet av Charlotte Jones og Ian Callum fant ut av kaffemasse, eggeskall, røde linser, valnøtter og ris faktisk er mulige materialer for et bilinteriør allerede i 2030.
Matavfall
Nøkkelordet når det kommer til bærekraft er forbruk, og verstingen her er mat som det kastes enorme mengder av hver eneste dag. Men dette trenger ikke automatisk å være søppel.
Callum tok kontakt med grønnteknologiselskapet Ottan for å finne materialer som passet til å erstatte plast, men som måtte oppfylle strenge design-, miljø- og tekniske kravene til en bil.
De fant løsninger som kunne møte temperatur- og slitasjespesifikasjonene, og disse inkluderer å ta i bruk eggeskall blandet med harpiks for å lage et glatt, ugjennomsiktig materiale med enten en blank eller matt overflate.
Eksempler på applikasjoner inkluderer trimkanten for vindusbryterne. Ved å tilsette valnøttskall til eggeskallene øker det resirkulerte innholdet i Ottans materiale fra 78 til 84 prosent.
Videre sier Callum at gammelt ris eller linser kan gjøres om til et jevnt gjennomskinnelig materiale, ideelt for opplyste områder av bilen som lampedeksler eller opplyste brytere.
Som et flammebestandig alternativ kan kaffemasse erstatte tradisjonell plast for blank, dekorativ trim som dashbordinnsatser, sier de videre.
Designbyrået er opptatt av at bærekraftige materialer også kan tilby livlige farger, og identifiserte lilla gulrotmasse som produserer en morbærlignende farge for trimdeler.
Treblader kan resirkuleres til en mørk, glatt overflate som gir en alternativ naturlig finish til trefiner for midtkonsollen eller dashbordet, opplyser de.
Klesavfall
Bilprodusentene trenger heller ikke å benytte nye tekstiler når for eksempel setetrekk skal sys, som krever en blanding av slitestyrke, komfort og fargeekthet.
Callum oppdaget at det kastes enorme mengder klær som enten blir deponert eller går i forbrenningsovnen, faktisk enorme 62 millioner tonn tekstiler i året. Når det kommer til bærekraft er klærne en versting på linje med maten, og ifølge Charlotte Jones hos Callum blir rundt 87 prosent av den totale fiberinnsatsen som brukes til klær ikke gjenbrukt.
‒ Bedrifter som Planq tar jeans, og deretter river og presser dem med potet- eller maisstivelse for å lage en hard finér som kan brukes til seteskall eller dashbord, sier Jones.
‒ Vi ville illustrere mulighetene med denne designstudien, og vi kan hjelpe produsenter og leverandører med å identifisere konstruerte alternativer som sluttforbrukere i økende grad ser etter.
Plastavfall
Plast har som kjent blitt et enormt miljøproblem, men kan også gjenbrukes. Studien viste for eksempel at senterbekledningene kan bruke Camira, et stoff laget av marint plastavfall som polyester. Trekkoverflatene i den gamle 911-ern er dekket av Féline, et mykt materiale laget av PET-flasker.
Slik ser det stoffet ut:
Ingen av disse to gir økt vekt, en annen faktor som vurderes for restomoden som studien er basert på. I tillegg er det svært viktig at hver enkelt kan resirkuleres igjen om nødvendig.
For teppet foreslår Jones Econyl, et materiale som bruker nylontepper eller fiskenett for å lage et nytt slitesterkt stoff.
Selv om SMS-studien er et konsept, sier Callum at de har valgt ut materialer som oppfyller eller har potensial til å oppfylle kravene til bilindustrien og være produksjonsdyktige innen 2030.
Det neste trinet er å prøve ut disse materialene i kommende prosjekter, og de har allerede utviklet et bærekraftig komposittalternativ for hamp/lin som kundene kan velge i det siste prosjekt, Barq el-scooteren.
‒ Flere av våre kunder begynner å tenke på bærekraftige prosjekter, og legger vekt på sirkulær økonomi, sier Ian Callum.
‒ Sammen med andre kan vi dytte dem nedover den veien, og framheve forretningsfordelene ved å ta et mer bærekraftig valg.
Og er det en det er verd å lytte til, er det Ian Callum.
Les også: